News 2026
Research, Innovation, Patient care, Education / 22.04.2026
First Joint Career Day Brings Science and Industry Together
The Max Delbrück Center’s Career Day, held in cooperation with the operator of the Berlin-Buch Campus, offered young researchers insights into the working world of startups and biotech companies
April 16 was a packed day for participants in the Max Delbrück Center’s Career Day, titled “Transition Possible – Explore Careers Beyond R&D.” Numerous doctoral students and postdocs gained insights into potential careers outside the academic world.
The event was opened by biologist Lars Dittrich, who works as a science editor at MaiThink X. In the morning, there were virtual presentations across the Helmholtz Association on career paths outside of research. The speakers presented concrete entry-level and development opportunities and shared their experiences of transitioning from science to other professional fields.
In the afternoon, the Max Delbrück Center and Campus Berlin-Buch GmbH hosted an event at the BerlinBioCube startup center. Here, the Berlin BioScience Academy and the Innovation & Entrepreneurship Department of the Max Delbrück Center presented themselves. This was followed by lab tours at biotech companies and a workshop on the application process.
Pathways into the Biotech and Pharmaceutical Industries
How can you gain in-depth insights into the biotech and pharmaceutical industries without actually working in them? The Berlin BioScience Academy (BBA) offers exactly this opportunity. Its courses cover biotechnological and pharmacological processes, including Good Manufacturing Practice (GMP) and Good Clinical Practice (GCP). “Anyone considering a move into the industry or wanting to take the leap into a startup will gain an overview of the entire drug development process—from concept to market—in a very short time at the Biotech & Pharma Summer School,” said Dr. Uwe Lohmeier, who heads the BBA. Through its “Talk im Cube” event series, the BBA regularly brings together science and industry, offering panel discussions on topics such as financing strategies, female founders, CROs, and IP strategies in biotechnology. Here, too, participants have an easy opportunity to engage with biotech companies.
At the Max Delbrück Center, the Innovation & Entrepreneurship Department serves as a springboard for careers in spin-offs. Dr. Nevine Shalaby highlighted funding opportunities for future “sciencepreneurs” to develop innovative diagnostic or therapeutic approaches for practical application. The Innovation Office provides support through programs such as BOOST and PreGoBio to validate ideas and their basic feasibility, helps secure funding, offers mentoring, establishes contacts with industry and investors, and proactively supports business development.
How do biotech companies operate?
Over 50 biotech and medtech companies have set up their business in the BiotechPark Berlin-Buch, including numerous startups. Four of them opened their doors on Career Day to show participants how they work and what their mission is. T-knife, a spin-off of the Max Delbrück Center and Charité, introduced itself as a young biopharmaceutical company developing next-generation T-cell therapies to fight cancer.
CheckImmune, a spin-off of Charité, provided information about its work as an accredited specialized laboratory that supports the clinical development of new therapeutics through immunological studies, among other activities.
In the Biosynth laboratories, participants learned about the technologies used to develop and manufacture polymer-based excipients for drug delivery as well as bioconjugate drugs. Last but not least, the FyoniBio team presented its range of contract development and clinical laboratory services.
“There are surprisingly many different companies here,” said one participant, who could well imagine working at one of the biotech firms: “The labs in the BioCube are similar to those at research institutions, and the building feels very spacious, especially thanks to the large shared large common areas with a kitchen.” One of the participants noted with pleasant surprise how diverse the age range of employees in startups can be. Many found it fascinating to learn how the work culture in a startup functions and that the tasks there are different and more varied than in pure scientific research.
How successful is my application?
To wrap up the event, Career Day offered participants the chance to step into the shoes of a hiring manager during a group workshop. Anita Überheim, Head of Human Resources Europe at the global company Eckert & Ziegler SE, had the participants evaluate three anonymized CVs and cover letters and then explained which aspects matter in the selection process. She described how HR professionals proceed, how much time they have to review applications, which skills are important to mention, and what mistakes are common. Finally, the expert conducted a brief mock interview with one of the participants. During the joint evaluation with the audience, she explained how applicants should best communicate and respond. In addition to many helpful tips, a key insight for the young talents was this: It is not always necessary to meet 90 percent of the desired qualifications. What is far more important is that the person fits into the team and has the potential to continue developing.
The joint Career Day was very well received. “We are delighted to have had the opportunity to help organize this event. The Career Day offers concrete insights into the biotech industry and connects young talent with potential employers in the area, which is valuable for everyone involved,” says Dr. Ulrich Scheller, Managing Director of Campus Berlin-Buch GmbH.
Research, Patient care / 17.04.2026
A fundamentally new therapeutic approach to cystic fibrosis: Nanobody repairs cellular defect
A tiny antibody component could fundamentally transform the treatment of cystic fibrosis: For the first time, researchers have succeeded in developing a so-called nanobody that penetrates directly into human cells and can repair the chloride channel most commonly affected in cystic fibrosis. The innovative therapeutic approach was developed in collaboration between teams from the Leibniz-Forschungsinstitut für Molekulare Pharmakologie (FMP) and Charité – Universitätsmedizin Berlin.The first authors of the study, which was recently published in the renowned journal Nature Chemical Biology, are Luise Franz (FMP) and Tihomir Rubil (Charité).
The clinical picture of cystic fibrosis—also known as CF—is caused by genetic defects in the so-called CFTR channel. This channel regulates water and salt transport in the lung mucosa and ensures the production of sufficiently fluid mucus.
In about 90 percent of cystic fibrosis patients, a mutation known as F580del is present in the CFTR channel, meaning that a single amino acid is missing at position 508 in its protein chain. This change causes CFTR to fold incorrectly and be broken down prematurely inside the cell, rather than functioning as a channel in the cell membrane of the airways. As a result, patients have thick mucus in their lungs, and pathogens can no longer be effectively cleared. The consequence is chronic infection and inflammation of the airways, leading to a progressive loss of lung function—in the worst-case scenario, this necessitates a lung transplant.
Professor Dr. Marcus Mall, Director of the Department of Pediatric Respiratory Medicine, Immunology and Critical Care Medicine at Charité, has, together with his team, made a significant contribution in recent years to noticeably improving the treatment of cystic fibrosis through therapy with three small-molecule drugs (CFTR modulators): With the help of the so-called triple therapy consisting of elexacaftor, tezacaftor, and ivacaftor (ETI), the function of the CFTR channel can be increased to about 50 percent of the normal level. However, chronic inflammation and infection of the lungs often persist, and there are also patients for whom this therapy is ineffective or whom cannot tolerate it.
An Antibody as a Repair Aid
There may be additional treatment options for this group in the future: The team led by chemist Professor Dr. Christian Hackenberger at the Leibniz-FMP has developed a new molecule in the lab that stabilizes the misfolded CFTR directly inside the cell. This is a nanobody—a tiny but stable antibody component that can bind precisely to defined surfaces of proteins. It is chemically modified with a “transport signal,” known as cell-penetrating peptides, which help it penetrate directly into the lung’s mucosal cells. There, the nanobody binds to the defective channel protein and helps it adopt the correct shape.
The researchers were able to demonstrate that the nanobody remained bound to the mutated CFTR channel in cells derived from cystic fibrosis patients for at least 24 hours. It did not damage the cells in the process. Functional studies also confirmed that the corrected channel once again transported chloride across the cell membrane.
Combination of triple therapy and nanobody
In combination with established ETI triple therapy, the nanobody demonstrates a pronounced synergistic effect in these cell cultures: While the ETI agents restored the function of the defective CFTR channel by about half on average, the channel activity could be increased to nearly 90 percent of normal levels through the additional administration of the nanobody.
The study thus demonstrates that exogenously administered cell-penetrating nanobodies can stabilize disease-relevant, misfolded proteins inside cells and restore their function. “In addition to the preclinical proof of concept for repairing the CFTR channel, this is the first example of a functional cell-permeable antibody: Until now, cell-permeable nanobodies have primarily been used to visualize intracellular target structures or for the targeted killing of cells,” says Prof. Dr. Christian Hackenberger.
“Since the nanobodies bind directly in the region of the F508del mutation, they enable even more targeted treatment of the maturation defect in CFTR channels,” says Prof. Dr. Marcus Mall. “This new mechanism of action allows CFTR function to be corrected significantly better in combination with existing CFTR modulators. Our results suggest that this new approach may even enable complete normalization of CFTR function. This would be another breakthrough for the treatment of cystic fibrosis.”
Thus, this work thus opens up new possibilities for further improving the treatment of cystic fibrosis—while also laying the groundwork for broader therapeutic applications.
Prospects beyond cystic fibrosis
However, key questions must still be resolved before the approach can be applied clinically to cystic fibrosis, such as developing a suitable formulation for inhalation and ensuring efficient penetration of the viscous CF mucus. Furthermore, it remains unclear how the nanobody acts within the body and how the immune system reacts to nanobody treatment. These challenges are currently being addressed within Collaborative Research Center 1449 “Dynamic Hydrogels at Biointerfaces,” within the framework of which the current results were also generated.
The approach of intracellular nanobody therapy could also be helpful beyond cystic fibrosis for other rare genetic diseases in which protein misfolding plays a role and for which there are currently few effective treatments.
About Cystic Fibrosis
Cystic fibrosis is one of the most common fatal hereditary diseases worldwide. As many as 8,000 children, teens, and adults are living with the disease in Germany today. An imbalance in salt and water levels in the body causes people with cystic fibrosis to produce thick, sticky secretions that harm organs such as the lungs and pancreas. This leads to progressive loss of lung function and shortness of breath, which still significantly lowers life expectancy despite advances in treatment. Some 150 to 200 children are born with this rare disease in Germany each year. A test for cystic fibrosis is part of routine screening for newborns.
Publication: Franz, L., Rubil, T., Balázs, A., Overtus, M., Kemnitz-Hassanin, K., Govaerts, C., Mall, M. A., & Hackenberger, C. P. R.. A cell-permeable nanobody to restore F508del cystic fibrosis transmembrane conductance regulator activity. Nature Chemical Biology 2026. doi: 10.1038/s41589-026-02199-w
Source: Joint Press Release from the Leibniz-Forschungsinstitut für Molekulare Pharmakologie and Charité – Universitätsmedizin Berlin
A fundamentally new therapeutic approach to cystic fibrosis: Nanobody repairs cellular defect
Education / 15.04.2026
Von gesunder Ernährung bis zur Funktionsweise der Sinne
Das Gläserne Labor bietet 2026 in Kooperation mit der Grundschule Am Sandhaus erneut die Forscher-AG FIN an. Ermöglicht wird dies durch das Deutsche Zentrum für Kinder- und Jugendgesundheit
Die Arbeitsgemeinschaft (AG) „FiN – Fit in den Naturwissenschaften“ möchte Fünft- und Sechstklässler der Bucher Grundschule Am Sandhaus für naturwissenschaftliche Fragestellungen begeistern und ihre experimentellen Kompetenzen entwickeln. Themenschwerpunkt ist die Gesundheit von Heranwachsenden. In diesem Jahr wird die AG durch das Deutsche Zentrum für Kinder- und Jugendgesundheit (DZKJ) gefördert.
Im ersten Teil der AG erfahren die Kinder, wie Ernährung auf die Gesundheit wirkt. Sie beschäftigen sich mit gesunder Ernährung, ermitteln mit Labormethoden den Zuckergehalt von Lebensmitteln und setzen sich mit der Volkskrankheit Diabetes auseinander. Die AG wirkt auch in den Alltag hinein, denn die Kinder führen eine Woche gemeinsam mit ihrer Familie ein Ernährungstagebuch. Bei der Auswertung geht es darum zu vermitteln, wie eine ausgewogene Ernährung aussehen sollte und wie viele positive Effekte diese haben kann. Zum Abschluss wird gemeinsam gekocht – gesund und lecker.
Danach beschäftigt sich die AG mit dem Nervensystem und den Sinnen. Experimente vermitteln anschaulich die Funktionsweise der Nerven, ihr Zusammenspiel und die Bedeutung der Sinne für die Wahrnehmung. Wie ist das Gehirn aufgebaut, wie funktionieren die Augen und das Gehör? Für gesunde Menschen sind diese Fähigkeiten selbstverständlich, doch welche Einschränkungen ergeben sich bei neurologischen Erkrankungen? Dies testen die Kinder anschaulich mittels einer Prismenbrille beim Ballspielen.
„Wir freuen uns sehr, dass wir die AG bereits im zweiten Jahr bei uns im Schülerlabor anbieten können. Es ist eine ganz praktische Heranführung an eine bewusstere Wahrnehmung der Gesundheit, die zugleich erklärt, was Erkrankungen auslösen kann – und wie wichtig Prävention ist“, sagt Biologin Claudia Jacob, die die AG im Gläsernen Labor leitet.
Informationen zu Arbeitsgemeinschaften im Gläsernen Labor
News auf der Webseite des Gläsernen Labors
Von gesunder Ernährung bis zur Funktionsweise der Sinne
Innovation / 14.04.2026
Eckert & Ziegler: Metzler Initiates Coverage with a Buy Rating and a Price Target of € 21.00. Upside Potential: 41%
B. Metzler seel. Sohn & Co. AG (Bankhaus Metzler) has started research coverage of Eckert & Ziegler SE (ISIN DE0005659700), a leading supplier of isotope-based components for nuclear medicine and measurement technology, with a buy recommendation and a price target of € 21.00. This corresponds to an upside potential of 40.8% compared to the Xetra closing price of € 14.92 on April 13, 2026.
Bankhaus Metzler thus highlights the strong market position of Eckert & Ziegler SE, which is benefiting from rising demand for diagnostic and therapeutic radioisotopes in nuclear medicine.
About Eckert & Ziegler.
Eckert & Ziegler SE with more than 1,000 employees is a leading specialist for isotope-related components in nuclear medicine and radiation therapy. The company offers a broad range of services and products for the radiopharmaceutical industry, from early development work to contract manufacturing and distribution. Eckert & Ziegler shares (ISIN DE0005659700) are listed in the TecDAX index of Deutsche Börse.
Contributing to saving lives.
Quelle: https://www.ezag.com
Research, Patient care / 13.04.2026
First “protein map” of neurons that initiate pain
Helmholtz researchers have created the first detailed protein map of specific sensory neurons that trigger pain. Their study, published in “Nature Communications,” will help researchers better understand the molecular mechanisms of chronic inflammatory pain and identify new drug targets.
Joint press release by the Max Delbrück Center and the Helmholtz Centre for Infection Research
One in five people worldwide suffers from chronic inflammatory pain. Meanwhile, about two thirds of those affected find little relief from existing pain medications; new therapeutic approaches are urgently needed. “We first must understand precisely how sensory nerve cells trigger pain at the molecular level — in other words, which proteins are involved,” says Professor Gary Lewin, Group Leader of the Molecular Physiology of Somatosensory Perception lab at the Max Delbrück Center in Berlin.
To unravel these molecular processes, Lewin – who has been studying pain for four decades and recently discovered a previously unknown ion channel involved in pain perception – is working closely with systems biologist Dr. Fabian Coscia, Group Leader of the Spatial Proteomics lab at the same center. Coscia co-developed a method called Deep Visual Proteomics that makes it possible to determine the proteome — the complete set of proteins — of specific cells and to create maps detailing the spatial locations of individual proteins.
The researchers combined this technology with electrophysiological methods from Lewin’s group. This enabled them to first identify specific subtypes of pain neurons based on their function and then analyze their protein profiles. The result is a high-resolution molecular map of these nerve cells, which has been published in “Nature Communications.” The team also demonstrated how the technology can identify potential new drugs targets to treat chronic pain.
Dr. Sampurna Chakrabarti is the study’s first author and a former postdoctoral researcher in the Lewin lab who now heads the Pathways in Infection and Nociception group at the Helmholtz Centre for Infection Research in Braunschweig. Nociception refers to how our nerves respond to stimuli that trigger pain. Nerves in skin and other peripheral tissues – such as muscles and joints – that detect damaging stimuli are called nociceptors; they relay signals to the brain to initiate pain.
Undiscovered signaling pathways
All nociceptors are not alike. “Until now, only the transcriptome – that is, the RNA level information of the different subsets of nociceptors – was known,” says Chakrabarti. “However, the actual functional components of all cells are the proteins formed from these transcripts – and we have now examined them in greater detail for the first time in two subtypes of nociceptors.” Using an electrophysiological method known as the patch-clamp technique, the team first identified and characterized two nociceptor subtypes – peptidergic and non-peptidergic – in the spinal ganglia of mice. Each of these subtypes respond differently to similar stimuli and may initiate pain of different quality and duration.
The researchers used around 50 neurons of each subtype to generate a specific protein map for each of the two cell types. Deep Visual Proteomics combines mass spectrometry with microscopy, artificial intelligence and robotics. Coscia and his team have so far mainly used this methodology for proteome analyses of cancer cells. “We have now shown for the first time that it can also be applied to nerve cells,” he says.
The team measured more than 6,000 proteins in these 50 neurons. A comparison with existing RNA data revealed that the transcriptome and proteome of the cells differ significantly in some cases – an indication that key functional processes only become visible at the protein level. “We provide a unique molecular map of pain-initiating neurons,” says Coscia. “It enables the identification of signaling pathways in these cells that have so far remained hidden.”
In an additional step, Chakrabarti and her colleagues wanted to understand which proteins sensitize nerve cells, contributing to chronic pain. They isolated both types of nociceptors from mouse dorsal root ganglia and exposed them to a molecule called Nerve Growth Factor (NGF), which is known to trigger chronic pain both animals and humans, such as in arthritis. Using Deep Visual Proteomics, the researchers were able to precisely identify the proteins produced after the cells were exposed to NGF.
Reduced sensitivity to pain signals
Lewin and his team had already discovered that NGF plays an important role in chronic inflammatory pain more than 30 years ago. “In dogs and cats, pain can now be alleviated very effectively using antibodies that inhibit NGF,” says Lewin. “In humans, rare side effects have unfortunately prevented their use,” he adds. “But now we may have found an alternative approach: targeting a downstream protein responsible for NGF’s sensitizing effect.”
“We identified several proteins that were present in higher levels in a subset of nociceptors following treatment with NGF. The higher levels of these proteins could be linked to long term pain associated with inflammation,” says Chakrabarti. One of the proteins, an enzyme called B3GNT2, stood out in particular. “When we knocked out the corresponding gene in the cells, the inflammation-induced hyperactivity of nociceptors was reduced. Fewer cells responded to mechanical stimulus,” she says. In other words, the neurons had become less sensitive and would elicit much less pain.
In the future, the researchers plan to validate their findings in mice and humans. “More than 90 percent of all approved drugs now target proteins,” says Coscia. “This highlights how important it is to develop a better understanding of these molecules in order to identify new targets for more effective pain therapies and treatments for other neurological diseases.”
Text: Anke Brodmerkel
Further information
Molecular Physiology of Somatic Sensation
- Chakrabarti lab
- Profile of Gary Lewin
- Profile of Fabian Coscia
- Creating protein maps of tumors
- Understanding the roots of chronic pain
Literature
Sampurna Chakrabarti, Anuar Makhmut, Atena Mohammadi et al. (2026): “Deep visual proteomics uncovers nociceptor diversity and pain targets.” Nature Communications, DOI:10.1038/s41467-026 – 71418‑8
Innovation / 10.04.2026
Eckert & Ziegler Secures Patient Access to Critical Eye Cancer Treatment with MDR Certification for Ru-106 Eye Applicators
Eckert & Ziegler BEBIG GmbH, subsidiary of Eckert & Ziegler SE with focus on brachytherapy solutions for the treatment of eye tumors and prostate cancer, obtained the MDR certificate for its Ruthenium-106 (Ru-106) Eye Applicators from competent authorities. Eckert & Ziegler is the only global provider of these eye applicators. Therefore, this important milestone is a critical safeguard against treatment shortages.
The Medical Device Regulation (MDR) is a European Union directive (EU 2017/745) with the aim of improving the quality of medical devices and increasing patient safety. Obtaining this certification guarantees the long-term availability of Ru-106 Eye Applicators within the EU. These medical devices have been manufactured and internationally marketed by Eckert & Ziegler for more than 30 years. They are actively used in almost 50 countries and contribute several million euros in annual sales to the Eckert & Ziegler Group's earnings.
During an ophthalmic brachytherapy procedure, a small radioactive plaque containing Ru-106 is used to treat uveal melanoma in adults or retinoblastoma in children. The plaque is sutured to the wall of the eye, adjacent to the tumor, and left in place for several days until the required dose of radiation has been delivered. As an alternative to the removal of the affected eye, this treatment offers a chance for patients to conserve vision and quality of life.
"The dedication of our team to achieve MDR certification for a niche product like the Ru-106 Eye Applicators demonstrates our commitment to ensure the long-term availability of this vital form of therapy to treatment centers and patients," explained Katrin Antonenko, Managing Director of Eckert & Ziegler BEBIG GmbH. “The milestone furthermore marks the durable legacy of a product that started to pave the way for the sustainable and successful growth of the Eckert & Ziegler Group more than three decades ago. The experience gained during the successful approval process is expected to expedite additional projects.”
About Eckert & Ziegler
Eckert & Ziegler SE, with more than 1,000 employees, is a leading specialist in isotope-related components for nuclear medicine and radiation therapy. The company offers a broad range of services and products for the radiopharmaceutical industry, from early development work to contract manufacturing and distribution. Eckert & Ziegler shares (ISIN DE0005659700) are listed in the TecDAX index of Deutsche Börse.
Source: Press Release Eckert & Ziegler
Eckert & Ziegler Secures Patient Access to Critical Eye Cancer Treatment with MDR Certification for Ru-106 Eye Applicators
Research / 08.04.2026
Gilead acquires FMP and LMU Spin-off Tubulis and expands Oncology Pipeline with next-generation ADC
U.S. biopharmaceutical company Gilead has entered into a definitive agreement to acquire Tubulis GmbH. Tubulis was spun off in 2019 from the Leibniz Forschungsinstitut für Molekulare Pharmakologie (FMP) and LMU Munich and develops next-generation antibody-drug conjugates (ADCs) designed to deliver various active ingredients more selectively to tumors and maximize patient benefit. The transaction expands Gilead’s oncology pipeline with several innovative programs and platform technologies, some of which originated from academic research at the Leibniz Forschungsinstitut für Molekulare Pharmakologie (FMP) in Berlin.
The acquisition includes Tubulis’ lead product, TUB-040, a NaPi2b-targeted topoisomerase I inhibitor ADC currently in Phase 1b/2 clinical development for the treatment of platinum-resistant ovarian cancer and non-small cell lung cancer (NSCLC). Gilead will also acquire TUB-030, a 5T4-targeted ADC with promising early clinical data across various solid tumor types as well as Tubulis’ next-generation ADC platform and a promising early pipeline.
Dr. Dominik Schumacher, CEO and co-founder of Tubulis, also emphasizes the importance of combining scientific excellence with industrial development strength: „From the outset, we believed our conjugation technology platforms could have broad impact across the ADC field and the initial data from TUB-040 have reinforced that conviction,” said Dr. Dominik Schumacher, Chief Executive Officer and Co-founder of Tubulis. „Joining Gilead allows us to build on this foundation within an organization that brings deep scientific expertise, global development capabilities, and the scale needed to translate innovation into medicines for patients worldwide. Through our existing collaboration, Gilead has already seen the potential of our technologies and together, we are well positioned to accelerate the development of our ADC pipeline. I’m deeply grateful to the Tubulis team, our Board of Directors, investors, and partners for their commitment and helping make this milestone possible.”
P5 Conjugation Technology from FMP
A key role in Tubulis’ product development is played by the innovative P5 conjugation technology, a linker chemistry that enables the precise coupling of antibodies with highly potent active ingredients. It was developed through basic research by Prof. Dr. Christian Hackenberger, one of Tubulis’ co-founders, and his team at the Leibniz Forschungsinstitut für Molekulare Pharmakologie (FMP). Tubulis has further developed P5 technology for clinical research and application in collaboration with the research group led by Prof. Dr. Heinrich Leonhardt (Ludwig Maximilian University of Munich), a co-founder of Tubulis. “This successful technological development demonstrates the potential of interdisciplinary collaboration across departmental and institutional boundaries”, says Prof. Dr. Heinrich Leonhardt. This technology forms a central platform for stable and controlled drug delivery in the company’s ADC programs. „This acquisition not only underscores the success of our conjugation technology and the performance of the Tubulis team in improving cancer therapy with new ADCs. It also demonstrates the importance and impact of basic research at universities and research institutes for translational innovation", says Prof. Dr. Christian Hackenberger.
Upon completion of the transaction, Tubulis will operate as an independent ADC research organization within Gilead, with the Munich site serving as a hub for ADC innovations. The company will build on existing integrated capabilities in research, production, and clinical development to advance next-generation ADCs.
Gilead will acquire all of the outstanding equity of Tubulis for 3.15 billion US Dollars in upfront cash consideration on a cash-free, debt-free basis, plus up to 1.85 billion US Dollars in contingent milestone payments. The acquisition is expected to close in the second quarter of 2026. Closing of the transaction is subject to expiration or termination of certain regulatory filings and other customary closing conditions.
About Tubulis
Tubulis develops tailored antibody-drug conjugates (ADCs) with improved biophysical properties. In preclinical models, the ADCs have already demonstrated targeted and sustained accumulation in the tumor as well as long-lasting anti-tumor effects. The two most advanced programs in the growing pipeline are TUB-040 (targeting NaPi2b) and TUB-030 (targeting 5T4). Both programs are currently being investigated in clinical trials for cancers with high unmet medical needs. For more information, visit: www.tubulis.com
Source: Leibniz-Forschungsinstitut für Molekulare Pharmakologie
Gilead acquires FMP and LMU Spin-off Tubulis and expands Oncology Pipeline with next-generation ADC
Living / 31.03.2026
Spaziergänge im Pankower Norden mit Cordelia Koch: erste Tour startet am 11. April in Blankenburg
Die Bezirksbürgermeisterin Cordelia Koch lädt gemeinsam mit Wanderleiter Eckehard Heiber vom Sportverein Empor-Berlin alle Interessierten ein, den Pankower Norden bei vier Wanderung im April, Juni, August und September zu Fuß zu entdecken.
Der Bezirk hat mit der Entwicklung eines Freiraum- und Erholungskonzeptes die Grundlage für ein gutes Miteinander von Natur, Erholung, Tourismus und Gewerbe verabschiedet. Um die einzelnen Entwicklungsstufen und -regionen vorzustellen, werden an vier Samstagen in diesem Frühjahr und Sommer je eine Wanderung angeboten. Die Spaziergänge stehen jeweils unter einem Motto. Begleitet wird die Bezirksbürgermeisterin von Eckehard Heiber, der passionierter und erfahrener Wanderleiter sowie Initiator des jährlichen Wanderplanes für den SV-Empor-Berlin ist. Er wird entlang des Weges auf die Besonderheiten der Natur, auf die Stadtentwicklung im Kontext zur Geschichte als auch auf die architektonischen Kleinode hinweisen. Die Bezirksbürgermeisterin ergänzt mit Informationen aus dem Freiraum- und Erholungskonzept sowie zu politischen Themen entlang der Route. Cordelia Koch: „Zwischen Autobahn und Bahntrasse – einfach schön? Der Pankower Norden bietet reizvolle Wanderwege, die zu Spaziergängen abseits der Großstadt einladen.“
Wanderung am 11. April für von Blankenburg nach Weißensee
Die erste Wanderung steht unter dem Motto „Marder, Mörder, Gärtner oder Künstler“ und findet am Samstag, dem 11. April 2026 von 09:30 bis 12:30 Uhr statt. Treffpunkt ist auf dem Vorplatz des S-Bahnhofs Blankenburg. Die ca. acht Kilometer lange Route verläuft entlang der Anlage Blankenburg, des Mörderbergs zur Stadtrandsiedlung Malchow über den Sportkomplex Rennbahnstraße bis zur Kunsthalle am Hamburger Platz in Weißensee.
Weitere Termine:
· 20.06.2026: Entdeckungen in der Schönholzer Heide und in Wilhelmsruh
· 08.08.2026: „Ein Zipfel von Berlin“ – Wanderung in Buch
· 12.09.2026: „Von Mönchmühle nach Blankenfelde”
Die Wanderrungen finden jeweils von 9:30 bis 12:30 statt und sind auch für ältere oder nicht trainierte Menschen geeignet.
Anmeldung erforderlich
Wegen der begrenzten Zahl der Teilnehmenden wird um Anmeldung gebeten: per E-Mail an buergermeisterin@ba-pankow.berlin.de oder per Telefon: +49 30 90295-2301. Die Teilnahme an den Wanderungen kostenlos. Spenden zu Gunsten des Kinderhospizes Sonnenhof der Björn-Schulz-Stiftung werden gern entgegengenommen.
Weitere Informationen: https://www.berlin.de/ba-pankow/spaziergaenge
Living / 27.03.2026
Siegerentwurf für das Neue Stadtquartier Elisabeth-Aue
Das im November 2025 gestartete kooperative Werkstattverfahren für das Neue Stadtquartier Elisabeth-Aue ist am 26. März 2026 erfolgreich abgeschlossen worden. Die Jury hat aus vier Entwürfen den städtebaulichen Entwurf von Hosoya Schaefer Architects AG mit AgenceTer.de GmbH Landschaftsarchitekten ausgewählt, der bildet die Grundlage für die weiteren Planungsschritte.
Auf der rund 73 ha großen landeseigenen Fläche der Elisabeth-Aue soll ein gemischtes, ökologisches und nachhaltiges Stadtquartier der kurzen Wege entstehen. Geplant sind 5.000 neue Wohnungen sowie ergänzend Dienstleistungen, Einzelhandel, Büros, Schulen sowie weitere soziale und kulturelle Einrichtungen. Um einen qualifizierten städtebaulichen und freiraumplanerischen Entwurf für die Entwicklung des Neuen Stadtquartiers zu erarbeiten, wurde ein städtebaulich-freiraumplanerischer Realisierungswettbewerb nach RPW durchgeführt. Der anonyme Wettbewerb wurde gemeinsam von der Senatsverwaltung für Stadtentwicklung, Bauen und Wohnen und der Entwicklungsgesellschaft Elisabeth-Aue GmbH ausgelobt. Zwölf Planungsteams aus Deutschland und Europa haben sich beteiligt. Unter dem Vorsitz von Herr Prof. Kunibert Wachten bewertete das Preisgericht die zwölf eingereichten Wettbewerbsarbeiten und prämierte vier Entwürfe, die weiter vertieft werden sollen.
In der anschließenden kooperativen Werkstatt ab November 2025 wurden die vier Entwürfe basierend auf den Hinweisen der Jury und der Öffentlichkeit weiterentwickelt und konkretisiert.
Die Arbeiten wurden abschließend von der Jury vergleichend bewertet. Man hat sich für den Entwurf des Büros Hosoya Schaefer Architects AG mit AgenceTer.de GmbH Landschaftsarchitekten entschieden (siehe Lageplan und Fußgängerperspektive). Dieses Konzept zeigt besonders überzeugende Antworten zu den vielfältigen Anforderungen des Standorts auf und zeichnet sich durch eine hohe städtebauliche Qualität aus. Der Entwurf überzeugt durch vier grüne Anger-Kieze, die mit einem großzügigen Park verbunden sind. Damit wird im neuen Stadtquartier eine hohe Wohnqualität geschaffen.
Neben dem ausgewählten Entwurf, gab es weitere Entwürfe, die durch die Jury gewürdigt wurden.
Sie haben wertvolle Impulse für die Entwicklung des Standorts geliefert. Die Entwürfe sind von folgenden Teams erstellt worden:
- CITYFÖRSTER architecture+urbanism PartGmbB, arbos landscape GmbH, ARGUS Stadt und Verkehr Partnerschaft mbB
- Ortner & Ortner Baukunst Gesellschaft von Architekten mbH, capattistaubach urbane landschaften Landschaftsarchitekt und Architekten PartGmbH
- 03 Arch. GmbH, Kuehn Malvezzi Projects GmbH, ver.de Landschaftsarchitekten Stadtplaner Partnerschaftsgesellschaft mbB
Prof. Petra Kahlfeldt, Senatsbaudirektorin und Staatssekretärin für Stadtentwicklung:
„Ich freue mich sehr, dass mit dem ausgewählten Entwurf eine überzeugende Grundlage für die weitere Entwicklung der Elisabeth-Aue vorliegt. Der Siegerentwurf überzeugt mit einem qualitativ hochwertigen städtebaulichen und landschaftsplanerischen Konzept und meistert die planerischen Herausforderungen des Neuen Stadtquartiers. Das mehrstufige Verfahren hat besonders qualitätsvolle Beiträge hervorgebracht und es hat mir gezeigt, welches Potenzial in der Elisabeth-Aue liegt.“
Prof. Dipl-Ing. Kunibert Wachten, Vorsitzender der Jury:
„Alle vier Entwürfe haben sich intensiv mit der anspruchsvollen Aufgabenstellung auseinandergesetzt und individuell überzeugende städtebauliche und freiraumplanerische Lösungen für diese besondere Lage am Stadtrand entwickelt. Mit dem ausgewählten Siegerentwurf verfügen die Auslobenden nun über eine gestalterisch qualitativ hochwertige und technisch wie wirtschaftlich belastbare Grundlage für die nächsten Schritte in der Planung eines zukunftsweisenden Stadtquartiers.“
Kathrin Drogosch, Geschäftsführerin Entwicklungsgesellschaft Elisabeth-Aue GmbH:
„Mit dem ausgewählten Siegerentwurf liegt eine hervorragende Grundlage für die Realisierung von nachhaltigem und bezahlbarem Wohnraum vor. Es entsteht ein gemischtes, grünes und innovatives Stadtquartier eingebettet in eine besondere landschaftliche Kulisse.“
Öffentliche Veranstaltung und Präsentation des Siegerentwurfs
Zur Abschlussveranstaltung und Präsentation des Siegerentwurfs am 14.04.2026 ist die Öffentlichkeit herzlich eingeladen. In der Veranstaltung wird das Planungsteam den Siegerentwurf vorstellen. Zudem wird ein Ausblick auf die weiteren Schritte im Planungsprozess gegeben. Fragen und Anregungen aus der Stadtgesellschaft sind ausdrücklich erwünscht.
Wann: 14.04.2026, 18:00-20:30 Uhr (Einlass ab 17:00 Uhr)
Wo: SchuleEins, Berliner Straße 120, 13187 Berlin (Eingang über Hadlichstraße)
Die Veranstaltung ist kosten- und barrierefrei. Wegen begrenzter Plätze kann der Einlass kann nur mit Anmeldung garantiert werden: https://eveeno.com/elisabethaue.
Research / 27.03.2026
Friedrich Stolz Award for the Tubulis Team
The Medicinal Chemistry Division of the Gesellschaft Deutscher Chemiker (GDCh) and the Pharmaceutical/Medicinal Chemistry Division of the Deutsche Pharmazeutische Gesellschaft (DPhG) have awarded the Friedrich Stolz Award 2026 to the team from Tubulis, a spin-off of the Leibniz-Forschungsinstitut für Molekulare Pharmakologie and LMU Munich. Honored are Prof. Dr. Christian Hackenberger from the Leibniz-FMP as co-founder and advisor and Dr. Jonas Helma-Smets, co-founder and CSO, Dr. Marc-André Kasper, VP Chemistry and Early Discovery and Dr. Annette Vogl, VP Biology and Translational Research, from Tubulis.
The Friedrich Stolz Award recognizes exceptional dedication, scientific discoveries, or innovative technologies with proven relevance that contribute to substantial therapeutic innovation or sustainable development and go beyond early research stages.
The Tubulis team was awarded for their P5 ethynylphosphonamidate conjugation chemistry, enabling a novel type of antibody-drug conjugates (ADCs).The conjugation chemistry, also termed P5-labeling, was developed at FMP in the research unit of Christian Hackenberger. This new ADC class is characterized by exceptional plasma stability, favorable pharmacokinetic properties, and pronounced anti-tumor efficacy. Building on this, NaPi2b-targeting exatecan ADCs with particularly stable linkers, reduced off-target toxicity, and optimized molecular architecture were generated. The culmination of this work is the development candidate TUB-040, which in a clinical Phase 1 study in patients with platinum-resistant ovarian cancer demonstrates promising tumor remissions, a wide therapeutic window, and good tolerability. This work shows how innovative chemistry can be directly translated into novel, potentially more effective treatment options for hard-to-treat cancers.
The prize is awarded in memory of industrial pharmacist and drug researcher Friedrich Stolz, whose visionary innovative power serves as a model for application-oriented, therapeutically relevant research.
Photo: Awarded the Friedrich Stolz Prize: Prof. Dr. Stefan Laufer (GDCh), Prof. Dr. Christian Hackenberger, Dr. Annette Vogl, Dr. Jonas Helma-Smets and Dr. Franz von Nussbaum (from left to right). © GDCh
Source: FMP
Friedrich Stolz Award for the Tubulis Team
Innovation / 26.03.2026
Eckert & Ziegler: Strong FY 2025 with Positive Outlook
Eckert & Ziegler SE (ISIN DE0005659700, TecDAX) set a new record in fiscal year 2025 with sales of €312.0 million. Compared to the previous year, sales rose by approximately €16 million (+5%). EBIT before special items from continuing operations (adjusted EBIT) increased by just under €12 million year-over-year to €77.7 million (+18%). Net income rose by approximately €15 million (+46%) to €48.8 million; this corresponds to earnings per share of €0.78 (previous year: €0.53, adjusted for stock split).
In the Medical segment, sales increased by €22.6 million, or 15%, to €171.3 million. The business with pharmaceutical radioisotopes remains the most important source of revenue.
The Isotope Products segment generated sales of €150.1 million, a decrease of €7.9 million (-5%) compared with the previous year. This was mainly due to a temporary shift toward lower-margin products compared with the same period last year. In addition, the cyberattack in 2025 led to project-related delays.
For the 2026 fiscal year, the Executive Board expects an adjusted EBIT of approximately €80 million. The corresponding sales forecast amounts to approximately €320 million. This forecast is based on a weighted average exchange rate of $1.20 per euro. Adjusted for currency effects and the licensing business, this corresponds to a growth of 9% in sales and 21% in earnings (adjusted EBIT).
The Executive Board and Supervisory Board will propose to the Annual General Meeting a dividend of €0.22 (previous year: €0.17, adjusted for stock split) per share entitled to dividends.
The 2025 financial statements can be found here: https://www.ezag.com/fy2025en/
Overview
FY 2025:
- Sales: €312.0 million (previous year: €295.8 million)
- adjusted EBIT: €77.7 million (previous year: €65.9 million)
- Net income: €48.8 million (previous year: €33.3 million)
Forecast 2026:
- Sales of approx. €320 million
- adjusted EBIT of approx. €80 million
About Eckert & Ziegler.
Eckert & Ziegler SE with more than 1.000 employees is a leading specialist for isotope-related components in nuclear medicine and radiation therapy. The company offers a broad range of services and products for the radiopharmaceutical industry, from early development work to contract manufacturing and distribution. Eckert & Ziegler shares (ISIN DE0005659700) are listed in the TecDAX index of Deutsche Börse.
Contributing to saving lives.
Research, Innovation, Patient care / 23.03.2026
Launch of the Einstein Center for Early Disease Interception
At the Einstein Center for Early Disease Interception, researchers from twelve Berlin institutions will be pooling their expertise to explore new approaches to prevention, long before symptoms appear, and bring them quickly into practice. The center opens today with a ceremony
Joint press release by the Max Delbrück Center, Charité – Universitätsmedizin Berlin, Berlin Institute of Health at Charité, and Technische Universität Berlin
Serious diseases often develop unnoticed over many years. By the time symptoms appear, organ damage is often too extensive to be reversed completely. In many cases, there are no effective treatments to stop diseases from progressing.
Researchers from twelve leading Berlin institutions are heading the charge to change the way we think about prevention. Using the latest technologies – including advances made by researchers from Berlin – they aim to unravel what happens inside cells at the very earliest stages of disease. Such knowledge will enable them to develop early interventions, when only individual cells are affected and diseases are still controllable.
The Einstein Center for Early Disease Interception (EC-EDI) is bringing together the necessary expertise to study such early disease mechanisms. The center is being officially inaugurated today at the Max Delbrück Center’s Berlin Institute for Medical Systems Biology in Mitte after a two-year preparatory phase. Invited guests include politicians, scientists and the public. The Einstein Foundation Berlin is funding the center with €6 million and is supporting the recruitment of young international talent with additional funds from the state of Berlin.
A dynamic network for key technologies
Over the next six years, researchers will further develop, integrate, and apply key technologies to the effort. These include single-cell multiomic and spatial biology technologies, patient-specific organoids, 3D bioprinting, and AI-based modeling of mechanisms and disease trajectories. A platform for cross-institutional collaboration will also be established to help translate research findings into clinical practice more quickly in partnership with industry and investors – while generating societal and economic value for the state of Berlin. Initial focus areas include respiratory and neurological diseases, such as inflammatory lung diseases, tuberculosis, Alzheimer’s disease, and multiple sclerosis.
Participants in EC-EDI include Charité – Universitätsmedizin Berlin, the Berlin Institute of Health at Charité, the Max Delbrück Center, Technische Universität Berlin, Freie Universität Berlin, Humboldt-Universität zu Berlin, and additional non-university institutions such as the Museum für Naturkunde and several Max Planck Institutes.
Statements from Einstein Center spokespersons
Professor Nikolaus Rajewsky (Head Spokesperson; Director of the Berlin Institute for Medical Systems Biology at the Max Delbrück Center and Professor at Charité):
“We are advancing molecular prevention and intervention – and aim to bring our research to patients as quickly as possible. Major breakthroughs do not arise solely in the clinic, in labs, or on a computer. The Einstein Center creates a shared, open platform with clear rules and short pathways. Clinicians, basic researchers, and data scientists will collaborate across institutions, as well as with companies and investors. This will enable us to work faster and will hopefully help further establish Berlin as a leading international hub in this field.”
Professor Leif Erik Sander (Project Head; Director of the Department of Infectious Diseases and Critical Care Medicine at Charité and Research Group Leader at BIH):
“Conventional methods often fail to detect the early signs of emerging diseases. Moreover, we don’t always understand what is actually going wrong at the molecular level or how we could intervene to stop these diseases. This is where early disease interception comes in: Using high-resolution technologies, we aim to understand what sets things on the wrong track and create opportunities to correct that course very early on. The train, so to speak, needs to be put back on the track to health. We want to use our findings to develop innovative solutions, such as new diagnostic tests and medications. This is how research leads to medical progress and value creation – and that strengthens Berlin as a hub for innovation and business.”
Dr. Janine Altmüller (Head of the Core Unit Genomics at the Berlin Institute of Health at Charité, BIH):
“New methods are key to the Einstein Center’s vision: Never before has it been possible to examine characteristic features such as nucleic acids or proteins of individual cells in their natural tissue context with such precision and high resolution. Even the smallest changes that mark the onset of a disease can now be digitalized and, with the help of AI for example, better deciphered and understood. This knowledge is crucial for developing targeted interventions. At the Einstein Center, experts from various disciplines will be working together toward this goal, thereby accelerating the translation of scientific findings into clinical applications.”
Professor Jens Kurreck (Executive Director of the Institute of Biotechnology, Technische Universität Berlin):
“The Einstein Center for Early Disease Interception provides a unique platform for close collaboration among leading Berlin-based research institutions and enables a better understanding of the early mechanisms of disease development using various human models. It is particularly important to offer young scientists access to state-of-the-art technologies within this consortium and to create optimal conditions for them to build their scientific careers.”
Further information
Research, Innovation, Patient care / 19.03.2026
Strengthen international cooperation in clinical trials
As part of the Australian Clinical Trials Initiative, ACTI, Australian companies and representatives of the Australien Government’s Trade and Invest Commission, Austrade, visited the Berlin-Buch Science and Biotech Campus today. The initiative promotes Australia as an attractive location for clinical trials.
Dr. Christina Quensel, CEO der Campus Berlin-Buch GmbH, welcomed the guests and, during a tour, provided information about the campus’s ecosystem of basic biomedical and clinical research, life science startups, and biotechnology companies. Biotech and medtech companies operate here in one of Europe's leading biotech parks.
The delegation gained insight into two scientific core facilities the Proteomic Lab of the Berlin Institute of Health in the Charité und the Cryo Electron Microscopy, a collaborative scientific infrastructure involving Charité – Universitätsmedizin Berlin, the Max Delbrück Center, and the Leibniz Research Institute for Molecular Pharmacology.
At the BerlinBioCube startup center, the guests visited the startups CheckImmune GmbH, a CRO, and T-knife GmbH, a pharmaceutical company that develops highly innovative cancer therapies.
During a networking lunch, the delegation engaged in intensive discussions with executives and stakeholders of the BiotechPark Berlin-Buch.
Many thanks to our guests for the exciting exchange!
Minesh Lalla, Senior Business Development Manager at Peter MacCallum Cancer Centre (CTS)
Jason Erasmus, Business Development Manager at Beyond Drug Development (CRO)
Tim Vale, Business Development Manager at Resolian Bioanalytics (Lab)
Karl Boehle, Senior Business Development Manager, Austrade
Pallavi Mishra, South Australia Trade & Investment Manager, Austrade
George Zafiris MBA, Prime Financial Group (R&D Tax Advisors)
Bellberry (Ethics)
The delegation then proceeded to Berlin Partner for Technology and Business, which, in cooperation with Austrade, had hosted an exclusive seminar on opportunities for German-Australian collaboration in clinical trials. The event highlighted how the Australian clinical trial ecosystem is structured and the key strengths and efficiency advantages it offers. Executives were invited The event was aimed at pharmaceutical and biotech R&D leaders, clinical operations and trial strategy decision-makers, CROs and clinical service providers, as well as leaders from academic, hospital, and research institutions, and stakeholders in policy, innovation, and the ecosystem.
Research / 17.03.2026
Fat tissue fuels gut inflammation
Researchers at the Max Delbrück Center and Charité – Universitätsmedizin Berlin show that adipose tissue amplifies gut inflammation in Crohn’s disease. The study, published in the “Journal of Clinical Investigation,” also reveals how genetic changes in immune cells may contribute to the disease.
Crohn’s disease is a chronic inflammatory disorder of the intestinal tract affecting millions of people worldwide. One prominent feature of the disease is “creeping fat” — adipose tissue that wraps around inflamed sections of the intestine. Scientists have long suspected that this fat tissue may influence disease progression, but the underlying mechanisms have remained unclear
Now, researchers from Charité – Universitätsmedizin Berlin, the Berlin Institute for Medical Systems Biology at the Max Delbrück Center (MDC-BIMSB) and their collaborators show that fat tissue releases signals that ultimately damage the intestinal barrier in Crohn’s disease. They also show that acquired genetic mutations in immune cells may fuel the disease.
“There is a longstanding link between obesity and Crohn’s disease,” says Dr. Ashley Sanders, Group Leader of the Genome Instability and Somatic Mosaicism Lab at the Max Delbrück Center and a senior author of the paper. “While it’s fairly well established that adipose tissue secretes molecular signals that promote inflammation, here we detail the link between fat-derived signals and intestinal inflammation.”
Mice with no fat tissue
The researchers first conducted experiments in a mouse model of generalized lipodystrophy – an extremely rare disease in which affected people lack fat tissue among other symptoms.
When they exposed the mice to a chemical substance known to cause intestinal inflammation, they found the lipodystrophy mice were more resistant than normal mice. Their intestinal barrier remained stable and they had low levels of pro-inflammatory immune cells, particularly Th1 and Th17 T cells – specialized subsets ofimmune cells that coordinate immune responses.
When the team transplanted adipose tissue back into the lipodystrophy mice, they became more susceptible to the chemically induced gut inflammation. Remarkably, they observed this effect only when the transplanted fat was capable of producing leptin, suggesting that leptin plays a central role in regulating the immune system in mice.
“These findings were expected because previous research had already established that fat tissue is an active immune organ,” says Dr. Britta Siegmund, a senior author of the paper at Charité — Universitätsmedizin Berlin. “But they nevertheless highlight that signals derived from adipose tissue can substantially amplify intestinal inflammatory responses.”
Puzzling clinical findings
However, the results appeared to conflict with findings from a clinical case at Charité: A patient with acquired generalized lipodystrophy who had developed Crohn’s disease, despite having no fat tissue at all. “This was curious and we wanted to understand why this patient had developed the disease,” Siegmund adds.
Using single-cell sequencing, the Sanders lab examined immune cells extracted from the patient’s blood and intestinal tissue. The analyses showed an unusually large group of cells that carried a mutation in a gene called NRAS, which helps regulate cell growth and survival. This suggested that these cells had multiplied from a single original cell in a process called clonal expansion – such mutated cells arise spontaneously and are not inherited. Cells with mutated NRAS survive longer and divide more than they should, potentially driving chronic inflammation.
“This mutation likely helped the inflammatory T cells survive and expand over time,” explains Sanders. “That persistent expansion may have fueled the systemic and intestinal inflammation that was observed. What’s more, our results show how powerful single-cell genomic technologies can be for uncovering hidden genetic changes in individual immune cells,” she adds.
Toward more personalized treatment
Among other pro-inflammatory signals, adipose tissue also secretes mediators called adipokines — including leptin, which is best known for regulating appetite and metabolism. In the study, the lipodystrophy patient was given a synthetic form of leptin to treat type-2 diabetes. While the hormone improved the patient’s metabolic health, it also increased pro-inflammatory signaling and raised levels of Th17 immune cells.
“The finding highlights how adipokines such as leptin and genetic changes in immune cells interact to influence chronic inflammatory diseases,” says Dr. Carl Weidinger, another senior author of the study at Charité. This dual role of metabolic and genetic factors could help explain why Crohn’s disease behaves differently in different people, he adds. “Understanding these interactions may help us develop more precise, personalized approaches to treatment.”
Text: Gunjan Sinha
Further information
Genome instability and somatic mosaicism
Literature
Marilena Letizia, Toka Omar, Patrick Weidner et al. (2026): “Characterization of intestinal immune responses in generalized human and murine lipodystrophy.” Journal of Clinical Investigation, DOI: 10.1172/JCI192322.
Image
Colon tissue from a mouse model of acquired generalized lipodystrophy. Colon tissue remains intact after exposure to a chemical that causes gut inflammation. © Anja Kühl, Charité
Living / 16.03.2026
Bebauungsplan 3-89 für das Neue Stadtquartier Elisabeth-Aue in Pankow - Bürgerinnen und Bürger sind aufgerufen ihre Stellungnahme abzugeben
Vom 16.März bis einschließlich 20. April 2026 findet die öffentliche Auslegung zum Entwurf des Bebauungsplans 3-89 (Elisabeth-Aue, Teilprojekt 1) im Bezirk Pankow, Ortsteil Blankenfelde, statt. Die Beteiligung der Öffentlichkeit ist der letzte formelle Schritt vor den abschließenden Abstimmungen in den parlamentarischen Gremien und dem Festsetzungsbeschluss.
Das Neue Stadtquartier Elisabeth-Aue gehört zu den großen Wohnungsbauvorhaben Berlins. Es ist eines der insgesamt 24 Neuen Stadtquartiere, in denen stadtweit bezahlbarer Wohnraum und soziale Infrastruktur wie Kitas und Schulen geschaffen wird. Das Projekt wird nach Fertigstellung von den landeseigenen Wohnungsbaugesellschaften HOWOGE und Gesobau mitpreisgebunden vermietet. Etwa 870 Wohnungen, eine Oberschule mit entsprechenden Sport,- Frei- und sonstigen Flächen, öffentliche Grünflächen sowie öffentliche Straßenverkehrsflächen werden auf der Teilfläche 1 (B-Plan 3-89) entstehen und sorgen so für ein attraktives neues Zuhause in Berlin.
Vom 16.03.2026 bis einschließlich 20.04.2026 kann der Entwurf des Bebauungsplans 3-89 im Internet eingesehen werden, um sich über Ziele, Zwecke und Auswirkungen der Planung zu informieren und eine Stellungnahme abzugeben.
Zusätzlich zur Veröffentlichung im Internet werden die nach § 3 Abs. 2 Satz 1 BauGB zu veröffentlichenden Unterlagen in Form einer öffentlichen Auslegung in dem genannten Zeitraum von Montag bis Donnerstag 09:00 bis 17:00 Uhr, Freitag 09:00 bis 16:00 Uhr sowie nach telefonischer Vereinbarung unter 90173-3856/-4233 oder nach Terminvereinbarung per E-Mail (3-89@senstadt.berlin.de) in der Senatsverwaltung für Stadtentwicklung, Bauen und Wohnen, Württembergische Straße 6, 10707 Berlin, Raum 006 zur Verfügung gestellt.
Ebenfalls einsehbar sind die Unterlagen in dem genannten Zeitraum von Montag bis Freitag 09:00 bis 18:00 Uhr im Bezirksamt Pankow in der Storkower Str. 97, 10407 Berlin, im Erdgeschoss im Foyer zur rechten Seite.
Die während der Auslegungsfrist abgegebenen Stellungnahmen werden mit den anderen öffentlichen und privaten Belangen abgewogen.
Information und Beteiligung ist über folgenden Link möglich: https://be.beteiligung.diplanung.de/plan/3-89 & https://www.berlin.de/sen/stadtentwicklung/neue-stadtquartiere/elisabeth-aue/
Research, Patient care / 13.03.2026
How cancer immunotherapies affect the heart
Checkpoint inhibitors help fight cancer but increase the risk of heart disease. An interdisciplinary team, including researchers from the Max Delbrück Center, is investigating how the therapy can be made safer. The Hector Foundation is supporting the project with €1.3 million.
Checkpoint inhibitors have become standard cancer therapy in recent years. These antibody drugs stimulate the immune system to attack malignant cells more aggressively. They were first widely used to treat patients with melanoma, but are now also indicated for patients with lung, kidney, or bladder cancer because the immunotherapy treatment is more effective than other options.
However, the drugs are not good for the heart. “We estimate that cancer patients receiving immunotherapy with checkpoint inhibitors have about a threefold increased risk of heart disease such as coronary artery disease,” says cardio-oncologist Dr. Lorenz Lehmann from Heidelberg University Hospital. Together with an interdisciplinary team of researchers, Lehmann is studying the biological mechanisms that cause these side effects in an effort to reduce the therapy’s impact on the heart.
The consortium, called ATHERIC-CARE (Atherosclerosis Risk in Cancer Patients after Immune Checkpoint-Inhibitor Therapy – Assessment and Exploration), includes Dr. Isabel Poschke from the German Cancer Research Center in Heidelberg, Dr. Henrike Maatz from the Max Delbrück Center in Berlin-Buch, Professor Sylvia Saalfeld from Kiel University, and Professor Oliver Müller from the University Hospital Schleswig-Holstein in Kiel. Beginning February 1, 2026, the Hector Foundation will fund the multicenter team’s research with €1.3 million over three years.
Inflamed coronary arteries
Coronary artery disease is a form of atherosclerosis affecting the coronary arteries. Lipids and other substances from the bloodstream accumulate on the inner walls of the vessels and trigger chronic inflammation. Over time, the blood vessels become increasingly narrowed, which can lead to heart failure or a heart attack. ATHERIC-CARE is primarily investigating how checkpoint inhibitors activate or accelerate this inflammatory mechanism.
The scientists are using DNA analyses to investigate which immune cells drive atherosclerosis, for example. In animals, they are studying early inflammatory mechanisms and analyzing computed tomography images of affected individuals with assistance from machine learning tools. Such analyses can not only detect metastases, but also reveal changes in the coronary arteries.
“Our task will be to determine which genes become active in the cells of the coronary arteries and in the surrounding tissue – in other words, what exactly is happening at the molecular level in the different cell types,” says Dr. Henrike Maatz, a scientist in the Genetics and Genomics of Cardiovascular Diseases lab headed by Professor Norbert Hübner at the Max Delbrück Center. To find out, she will primarily be using two methods: single-nucleus RNA sequencing (snRNA-seq) and spatial transcriptomics.
Research for better quality of life
“For example, we want to characterize more precisely the interaction between immune cells and endothelial cells, which line the inside of blood vessels,” explains Maatz. “Our goal is to understand how immunotherapy promotes T cell-mediated inflammation in blood vessels, which can lead to unstable vascular deposits and atherosclerosis.” Using spatial transcriptomics, she also aims to determine how immune cells are distributed within plaques. The Hector Foundation is supporting the research with about €286,000.
“By bringing together the results generated in the consortium’s different research areas, we aim to identify biomarkers and strategies that make immunotherapy safer – and thereby improve patients’ quality of life,” says project leader Lehmann.
Maatz is looking forward to the upcoming collaboration: “Together, we will of course achieve much more than a single research group could,” she says. “And we have already worked very successfully with Lorenz Lehmann on other projects.”
Further information
Patient care / 12.03.2026
Darmkrebsmonat März: Risikofaktor rotes Fleisch? Was Sie über Darmkrebs wissen sollten
Darmkrebs gehört zu den häufigsten Krebserkrankungen in Deutschland. Im Helios Klinikum Berlin-Buch werden jedes Jahr über 100 Patient:innen mit Darmkrebs operiert und behandelt. Anlässlich des Darmkrebsmonats März informiert Prof. Dr. med. Roger Wahba, Chefarzt der Allgemein-, Viszeral- und Onkologischen Chirurgie am Helios Klinikum Berlin-Buch, über die Bewertung von rotem und verarbeitetem Fleisch als Risikofaktor und ordnet die Erkenntnisse im Kontext der Darmkrebsprävention ein.
Bereits 2015 hat die Internationale Agentur für Krebsforschung (IARC), eine Einrichtung der Weltgesundheitsorganisation (WHO), rotes Fleisch als wahrscheinlich krebserregend (Gruppe 2A) und Fleischwaren als krebserregend (Gruppe 1) eingestuft. Unter rotem Fleisch versteht man das Muskelfleisch von Säugetieren wie Rind, Schwein oder Lamm. Als Fleischwaren gelten hingegen alle Produkte, in welchen Fleisch durch Pökeln, Räuchern, Salzen oder andere Verfahren verarbeitet und haltbar gemacht wurden, wie etwa Wurst, Schinken oder getrocknetes Fleisch.
Darmkrebs ist eine der häufigsten Krebsarten in Deutschland. Epidemiologische Auswertungen deuten darauf hin, dass der regelmäßige Konsum von verarbeitetem Fleisch mit einem erhöhten Darmkrebsrisiko verbunden ist: Der tägliche Verzehr von 50 Gramm verarbeitetem Fleisch erhöht das Risiko für Darmkrebs um 18 Prozent. Für rotes Fleisch wurde bei einer täglichen Aufnahme von 100 Gramm ein Anstieg des Darmkrebsrisikos um 17 Prozent festgestellt (Lancet Oncology 2015; doi: 10.1016/S1470-2045(15)00444-1). Das bestätigt auch Prof. Dr. med. Roger Wahba, Chefarzt der Allgemein-, Viszeral- und Onkologischen Chirurgie am Helios Klinikum Berlin-Buch: „Es zeigt sich, dass der Verzehr von rotem und vor allem verarbeitetem Fleisch mit einer erhöhten Inzidenz von Darmkrebs in Zusammenhang steht. Das ist insbesondere auf die sekundären krebserzeugenden Stoffe zurückzuführen“. Diese entstehen hauptsächlich bei der Zubereitung unter hohen Temperaturen, wie beim Braten oder Grillen von Fleisch und Fleischwaren, aber auch bei der industriellen Verarbeitung.
Wichtig ist: Bei dieser Einschätzung handelt es sich um eine Risikobewertung auf Bevölkerungsebene. Ein eindeutiger Ursache-Wirkungs-Nachweis für den Einzelfall lässt sich daraus nicht ableiten. Gleichwohl zeigt sich, dass in Gesellschaften mit traditionell hohem Fleischkonsum die Darmkrebsinzidenz höher ist als in Regionen mit überwiegend pflanzenbasierter Ernährung. Auch Ernährungsempfehlungen wie die Ernährungspyramide tragen dieser Einschätzung zunehmend Rechnung. Orientierung bietet eine pflanzenbetonte Kost: Ein großer Anteil der täglichen Ernährung sollte aus Gemüse, Obst, Vollkornprodukten und Hülsenfrüchten bestehen.
Im Helios Klinikum Berlin-Buch behandelt das Team der Allgemein-, Viszeral- und Onkologischen Chirurgie hoch spezialisiert Patient:innen mit Darmkrebserkrankungen. Ein Schwerpunkt liegt dabei auch auf der Behandlung des Darmkrebses gerade auch ohne Operation. Für Darmkrebspatient:innen empfiehlt das Team eine ballaststoffreiche, pflanzenbasierte Ernährung; vor, während und nach einer Darmkrebsoperation. „Beobachtungsstudien deuten darauf hin, dass ein gesunder Lebensstil und eine Umstellung der Ernährung hin zu mehr pflanzlichen Lebensmitteln mit einer günstigeren Prognose assoziiert sein kann“, so Prof. Dr. med. Roger Wahba.
Neben der Ernährung ist auch das Alter ein wesentlicher Risikofaktor: Mit zunehmendem Alter steigt die Darmkrebsinzidenz an, besonders zwischen 70 bis 80 Jahren. Langjährige Ernährungs- und Lebensstilgewohnheiten könnten hierzu beitragen. Ob und in welchem Ausmaß der Wandel hin zur stärker pflanzenbasierten Ernährung künftig die Zahl der Neuerkrankungen an Darmkrebs beeinflusst, wird sich erst mit zeitlichem Abstand zeigen.
Gleichzeitig ist Darmkrebsprävention auch für junge Menschen relevant. „Diese können gerade im Sinne der Primärprävention mit der Anpassung ihrer Ernährung, regelmäßiger Bewegung und dem Wahrnehmen von Vorsorgeuntersuchungen ihr persönliches Risiko aktiv beeinflussen“, betont Prof. Dr. med. Wahba. Um dieser Entwicklung Rechnung zu tragen, baut das Helios Klinikum Berlin-Buch künftig sein Angebot für jüngere Menschen aus und plant spezielle Informations- und Vorsorgeformate.
Zusätzlich kann die Reduktion des Konsums von rotem und verarbeitetem Fleisch nicht nur gesundheitliche Vorteile bieten, sondern auch zur Verringerung der Treibhausgasemissionen beitragen. Auch diese Dimension sollte im Sinne der Nachhaltigkeit nicht vernachlässigt werden und behält ihre Relevanz über den Darmkrebsmonat März hinaus.
Das Helios Klinikum Berlin-Buch ist ein modernes Krankenhaus der Maximalversorgung mit über 1.000 Betten in mehr als 60 Kliniken, Instituten und spezialisierten Zentren sowie einem Notfallzentrum mit Hubschrauberlandeplatz. Jährlich werden hier mehr als 55.000 stationäre und über 144.000 ambulante Patienten mit hohem medizinischem und pflegerischem Standard in Diagnostik und Therapie fachübergreifend behandelt, insbesondere in interdisziplinären Zentren wie z.B. im Brustzentrum, Darmzentrum, Hauttumorzentrum, Perinatalzentrum, der Stroke Unit und in der Chest Pain Unit. Die Klinik ist von der Deutschen Diabetes Gesellschaft als „Klinik für Diabetiker geeignet DDG“ zertifiziert. Zudem ist die Gefäßmedizin in Berlin-Buch dreifach durch die Fachgesellschaften der DGG (Deutsche Gesellschaft für Gefäßchirurgie und Gefäßmedizin), der DGA (deutsche Gesellschaft für Angiologie) und der DEGIR (deutsche Gesellschaft für interventionelle Radiologie) als Gefäßzentrum zertifiziert.
Gelegen mitten in Berlin-Brandenburg, im grünen Nordosten Berlins in Pankow und in unmittelbarer Nähe zum Barnim, ist das Klinikum mit der S-Bahn (S 2) und Buslinie 893 oder per Auto (ca. 20 km vom Brandenburger Tor entfernt) direkt zu erreichen.
Fresenius Helios ist der führende private Gesundheitsdienstleister in Europa und versorgt mit rund 140 Kliniken und zahlreichen ambulanten Einrichtungen jährlich rund 27 Millionen Menschen. Zusammen mit Fresenius Kabi, Anbieter von Gesundheitsprodukten für kritisch und chronisch Kranke, gehört Fresenius Helios zum Gesundheitskonzern Fresenius. Mit seinen rund 130.000 Mitarbeitenden der Helios Gruppe in Deutschland sowie Quirónsalud in Spanien und Lateinamerika erzielte Fresenius Helios 2025 einen Gesamtumsatz von mehr als 13,5 Milliarden Euro.
In Deutschland betreibt Helios mehr als 80 Kliniken, rund 200 Medizinische Versorgungszentren (MVZ), sechs Präventionszentren und 30 arbeitsmedizinische Zentren. Helios behandelt im Jahr 2025 rund 5,6 Millionen Menschen in Deutschland, davon mehr als 4 Millionen ambulant. Seit seiner Gründung setzt Helios auf messbare, hohe medizinische Qualität und Datentransparenz und ist bei über 90 Prozent der Qualitätsziele besser als der bundesweite Durchschnitt. In Deutschland beschäftigt Helios rund 80.000 Mitarbeitende und erwirtschaftete im Jahr 2025 einen Umsatz von rund 8,1 Milliarden Euro. Helios steht mit 35 eigenen Bildungszentren für Aus-, Fort- und Weiterbildung im Gesundheitswesen. Sitz der Unternehmenszentrale ist Berlin.
Quirónsalud verfügt über 57 Kliniken, davon sieben in Lateinamerika, rund 130 ambulante Gesundheitszentren sowie über 300 Einrichtungen für betriebliches Gesundheitsmanagement. Jährlich werden hier rund 22 Millionen Patient:innen behandelt, davon mehr als 20 Millionen ambulant. Quirónsalud beschäftigt rund 50.000 Mitarbeitende und erwirtschaftete 2025 einen Umsatz von mehr als 5,4 Milliarden Euro.
Living / 11.03.2026
Jetzt FEIN-Mittel für ehrenamtliche Arbeit beantragen - 78.900 Euro stehen zur Verfügung
Ehrenamtliche Initiativen und Projekte, die bei der Verbesserung der öffentlichen Infrastruktur des Bezirks Pankow helfen wollen, können ab sofort finanzielle Unterstützung beim Bezirksamt beantragen. Dem Bezirk stehen hierfür 78.900 Euro aus Mitteln der Senatsverwaltung für Stadtentwicklung, Bauen und Wohnen im Rahmen des Projekts Freiwilliges Engagement in Nachbarschaften (FEIN) zur Verfügung. Die Verteilung dieser Mittel für die einzelnen Bereiche der öffentlichen Infrastruktur (Grünflächen, Jugendclubs, Schulen etc.) hat das Bezirksamt jetzt beschlossen.
Anträge können bis 10. April 2026 eingereicht werden
Gefördert werden die Aufwertung und Verbesserung von Schulen, Sportflächen, Kitas, Jugendclubs, öffentlichen Spielplätzen, Senioren- und Stadtteilzentren, Nachbarschaftstreffs, Selbsthilfekontaktstellen, öffentlichen Straßen und Plätzen sowie Grünflächen. Formlose Anträge können per Post bis einschließlich Freitag, den 10. April 2026 bei den Abteilungen oder im Büro der Bezirksbürgermeisterin im Rathaus Pankow, Breite Straße 24A-26, 13187 Berlin, oder per E-Mail: bzbmstab@ba-pankow.berlin.deeingereicht werden.
Was wird gefördert?
Gefördert werden vorrangig Renovierungen, Reparaturen, Pflanzungen und ähnliche Arbeiten, für die notwendige Sachmittel benötigt werden. Die Mittel müssen unter Angabe von Zweck, Art, Umfang, Zeitrahmen und Kosten beantragt werden. Zur zügigen Bearbeitung sind unbedingt die IBAN und BIC der Mittelempfänger sowie die Telefonnummer, unter der diese tagsüber zu erreichen sind, mitzuteilen.
Weitere Informationen zum Projekt Freiwilliges Engagement in Nachbarschaften (FEIN):
https://www.berlin.de/ba-pankow/ueber-den-bezirk/ehrenamtliches-engagement/artikel.708426.php
Patient care / 10.03.2026
Qualität entscheidet: Helios Kliniken im Cluster Berlin-Brandenburg liefern medizinische Spitzenergebnisse
Helios kann mit seiner medizinischen Qualität überzeugen. Die nun für 2025 veröffentlichten Qualitätszahlen zeigen: Patient:innen erhalten bei Helios eine Versorgung auf höchstem Niveau.
Welches Krankenhaus bietet die beste Behandlung für mich oder meine Angehörigen? Entscheidend für die Antwort sind verlässliche und transparente Informationen über die Qualität medizinischer Leistungen. Ergebnisqualität ist für Helios seit über 25 Jahren gelebter Standard und folgt dem Dreiklang: flächendeckend und konsequent messen, veröffentlichen, verbessern. Der Anspruch: Für jedes medizinische Ziel will Helios besser sein als der Bundesdurchschnitt.
Wie sieht es aus im Helios Cluster Berlin-Brandenburg?
„Helios geht seinen Weg der Spezialisierung in Clustern und der transparenten Veröffentlichung von Qualitätsdaten konsequent weiter. Im Cluster Berlin-Brandenburg (Berlin-Buch, Emil von Behring, Bad Saarow) konnten wir 2025 alle medizinischen Ziele mit wenigen Ausnahmen erreichen. Dieses Ergebnis erstreckt sich über nahezu alle relevanten Fachbereiche und belegt die hohe Qualität der medizinischen Versorgung ebenso wie die Wirksamkeit der clusterbasierten Spezialisierungsstrategie“, sagt Cluster-Lead Carmen Bier.
Im standortübergreifenden Helios Cluster Berlin-Brandenburg wird eine medizinische Betreuung auf höchstem Niveau geboten. In allen Fachbereichen, dazu zählen beispielsweise die Kardiologie, die Onkologie und die Chirurgie, verbindet sich medizinische Expertise mit technologischer Exzellenz. Hochqualifizierte Spezialist:innen arbeiten interdisziplinär zusammen und gewährleisten so eine ganzheitliche Versorgung, die konsequent auf die Bedürfnisse der Patient:innen ausgerichtet ist.
Die Qualitätsergebnisse von Helios liegen seit Jahren bei rund 90 Prozent. 2025 erreichten sie mit knapp 92 Prozent sogar einen neuen Höchststand. Auch für die Zukunft nimmt sich Helios in Sachen Qualitätssteuerung einiges vor. Die klassische Messung blickt zurück. Künftig geht es stärker darum, klinische Daten näher am Behandlungsgeschehen zu nutzen und Risiken früher zu erkennen. Die Ergebnisqualität bleibt der Maßstab und wird daher immer weiter um digitale Unterstützung im laufenden Prozess ergänzt.
Über das Cluster Berlin-Brandenburg
Mit dem Clusteransatz verbessert Helios durch Bündelung von Kompetenz und Intensivierung des Netzwerkes die medizinische Qualität zum Wohle der Patient:innen. Zum Cluster Berlin-Brandenburg gehören das Helios Klinikum Berlin-Buch, das Helios Klinikum Emil von Behring und das Helios Klinikum Bad Saarow.
Weitere Informationen und Details im Internet unter www.helios-gesundheit.de/qualitaet
Das Helios Klinikum Berlin-Buch ist ein modernes Krankenhaus der Maximalversorgung mit über 1.000 Betten in mehr als 60 Kliniken, Instituten und spezialisierten Zentren sowie einem Notfallzentrum mit Hubschrauberlandeplatz. Jährlich werden hier mehr als 55.000 stationäre und über 144.000 ambulante Patienten mit hohem medizinischem und pflegerischem Standard in Diagnostik und Therapie fachübergreifend behandelt, insbesondere in interdisziplinären Zentren wie z.B. im Brustzentrum, Darmzentrum, Hauttumorzentrum, Perinatalzentrum, der Stroke Unit und in der Chest Pain Unit. Die Klinik ist von der Deutschen Diabetes Gesellschaft als „Klinik für Diabetiker geeignet DDG“ zertifiziert. Zudem ist die Gefäßmedizin in Berlin-Buch dreifach durch die Fachgesellschaften der DGG (Deutsche Gesellschaft für Gefäßchirurgie und Gefäßmedizin), der DGA (deutsche Gesellschaft für Angiologie) und der DEGIR (deutsche Gesellschaft für interventionelle Radiologie) als Gefäßzentrum zertifiziert.
Gelegen mitten in Berlin-Brandenburg, im grünen Nordosten Berlins in Pankow und in unmittelbarer Nähe zum Barnim, ist das Klinikum mit der S-Bahn (S 2) und Buslinie 893 oder per Auto (ca. 20 km vom Brandenburger Tor entfernt) direkt zu erreichen.
Das Helios Klinikum Emil von Behring in Berlin-Zehlendorf gehört zu den führenden medizinischen Einrichtungen der Region und bietet ein breites Spektrum an hochspezialisierter Medizin. Die Klinik für Orthopädie und Unfallchirurgie versorgt jährlich zahlreiche Patientinnen und Patienten mit modernsten Behandlungsmethoden und steht für eine qualitativ hochwertige, innovative und patientenorientierte Versorgung.
Das Helios Klinikum Bad Saarow ist ein Krankenhaus der qualifizierten Regelversorgung und gehört mit 629 Betten zu den modernsten und größten Kliniken der Region. 19 Fachabteilungen, drei Institute, eine Zentrale Notaufnahme, ein Zentrallabor und verschiedene zertifizierte Zentren ermöglichen ein umfassendes Spektrum modernster Diagnostik und innovativer Therapien. Insgesamt arbeiten am Klinikstandort und in den am Klinikum angeschlossenen medizinischen Einrichtungen etwa 1.300 Mitarbeiter:innen. Als Akademisches Lehrkrankenhaus der Medizinischen Hochschule Brandenburg Theodor Fontane nimmt das Klinikum an der Lehre und Ausbildung von Medizinstudenten teil.
Fresenius Helios ist der führende private Gesundheitsdienstleister in Europa und versorgt mit rund 140 Kliniken und zahlreichen ambulanten Einrichtungen jährlich rund 27 Millionen Menschen. Zusammen mit Fresenius Kabi, Anbieter von Gesundheitsprodukten für kritisch und chronisch Kranke, gehört Fresenius Helios zum Gesundheitskonzern Fresenius. Mit seinen rund 130.000 Mitarbeitenden der Helios Gruppe in Deutschland sowie Quirónsalud in Spanien und Lateinamerika erzielte Fresenius Helios 2025 einen Gesamtumsatz von mehr als 13,5 Milliarden Euro.
In Deutschland betreibt Helios mehr als 80 Kliniken, rund 200 Medizinische Versorgungszentren (MVZ), sechs Präventionszentren und 30 arbeitsmedizinische Zentren. Helios behandelt im Jahr 2025 rund 5,6 Millionen Menschen in Deutschland, davon mehr als 4 Millionen ambulant. Seit seiner Gründung setzt Helios auf messbare, hohe medizinische Qualität und Datentransparenz und ist bei über 90 Prozent der Qualitätsziele besser als der bundesweite Durchschnitt. In Deutschland beschäftigt Helios rund 80.000 Mitarbeitende und erwirtschaftete im Jahr 2025 einen Umsatz von rund 8,1 Milliarden Euro. Helios steht mit 35 eigenen Bildungszentren für Aus-, Fort- und Weiterbildung im Gesundheitswesen. Sitz der Unternehmenszentrale ist Berlin.
Quirónsalud verfügt über 57 Kliniken, davon sieben in Lateinamerika, rund 130 ambulante Gesundheitszentren sowie über 300 Einrichtungen für betriebliches Gesundheitsmanagement. Jährlich werden hier rund 22 Millionen Patient:innen behandelt, davon mehr als 20 Millionen ambulant. Quirónsalud beschäftigt rund 50.000 Mitarbeitende und erwirtschaftete 2025 einen Umsatz von mehr als 5,4 Milliarden Euro.
Research / 07.03.2026
Equality in research drives innovation
Marking International Women's Day, Federal Research Minister Dorothee Bär met with female researchers at the Max Delbrück Center
Statement from Federal Research Minister Bär:
“Equality is essential for Germany's capacity for innovation and long-term competitiveness. It is a decisive driver of progress. If we want to address the major challenges and megatrends of our time, be it digitalization, space research, medicine of the future, or key technologies, we cannot afford to leave half of the brightest minds out of driving Germany’s future forward. This is why the Federal Ministry of Education and Research, together with the states, is supporting equality at universities with a 2030 female professors program and the visibility of female researchers with the “Focus on Innovative Women” funding guidelines. In order to further strengthen social awareness of gender issues in research, we are currently designing a federal scientific award for gender research, which is to be announced later this year.”
Statement from Professor Maike Sander, Scientific Director and Chair of the Executive Board of the Max Delbrück Center:
“The discoveries made at the Max Delbrück Center lay the foundation for the medicine of the future. To get there, we need talented individuals who are enthusiastic about innovation and eager to contribute their ideas – regardless of gender or background. A total of 60 percent of our researchers are women. We have also been successful in recruiting early-career female group leaders. However, we still have some catching up to do when it comes to permanent professorships. This is why we specifically promote female scientists, for example through mentoring programs. We also approach exceptional candidates worldwide. More than half of our group leaders have been recruited internationally. We want to create an inspiring environment for all of them. We need a scientific culture in which careers are defined not by traditional role expectations, but by curiosity, talent, and courage. There is still much to be done.”
Photo: From left to right: Maike Sander, Katja Simon, Dorothee Bär and Ashley Sanders in a lab.
Maike Sander is Scientific Director of the Max Delbrück Center. Katja Simon is Head of Scientific Talent Management, Dorothee Bär is Federal Minister of Research, Technology and Space, Ashley Sanders is scientific group leader.
© Felix Petermann, Max Delbrück Center
Source: Max Delbrück Center
Equality in research drives innovation
Research, Education / 06.03.2026
Viele Preise bei „Jugend forscht” in Berlin-Buch
Es ging um Teichwasser, Pestizide und Chili im Boden: Beim regionalen Wettbewerb von „Jugend forscht“ präsentierten 85 Schüler*innen auf dem Campus Berlin-Buch 43 Projekte. Unter dem Motto „Maximale Perspektive“ hatten sie sich mit Neugier und kreativen Ideen ganz realen Herausforderungen gestellt.
Carlo ging jeden Tag auf dem Weg zur Schule an einem Teich vorbei. Er fragte sich immer, wie sauber das Wasser darin wohl sei. Cosima wollte wissen, ob Pestizide die Populationen einer Bakterienart dezimieren, die im Boden für die Stickstofffixierung wichtig sind. Und Fin wollte herausfinden, ob Capsaicin – der Hauptwirkstoff von Chili, der auf der Zunge brennt und kribbelt – das Wachstum von Gemüse beeinflussen kann.
Es sind nur ein paar der von Neugier getriebenen Fragen, die Berliner Schüler*innen in Projekte verwandelt haben, die sie am 25. Februar 2026 beim regionalen Wissenschaftswettbewerb „Jugend forscht“ im Max Delbrück Communications Center (MDC.C) auf dem Campus Berlin-Buch präsentierten.
Um zukunftsorientiertes Denken zu fördern, lautete das diesjährige Motto „Maximale Perspektive“. Die Schüler*innen konnten Projekte aus den Bereichen Biologie, Chemie, Physik oder Technik einreichen, die innovative Lösungen für gesellschaftliche Probleme bieten, und dabei ihr kreatives und kritisches Denken beweisen.
Spaß und Neugier sind entscheidend
Ulrich Scheller, Leiter des Campus Berlin-Buch, eröffnete die Veranstaltung mit einer Begrüßungsrede. Er ermunterte die Schüler*innen, „Spaß zu haben und immer neugierig zu bleiben“. Im Laufe des Nachmittags stellten insgesamt 85 Schüler*innen im Alter zwischen 8 und 20 Jahren ihre 43 wissenschaftlichen Projekte den Jurymitgliedern und dem Publikum vor.
Carlo, ein Sechstklässler, hatte eine schwimmende Plattform mit einem Loch gebaut, durch die er das Teichwasser mit verschiedenen Sonden auf den Säuregehalt und andere Schadstoffe testen konnte. Cosima hatte herausgefunden, dass das Pestizid Glyphosat – ein gängiges Unkrautvernichtungsmittel – eine Bakterienart schädigen kann, die für die Stickstofffixierung im Boden wichtig ist. Und Fin hatte beobachtet, dass Capsaicin, wenn es dem Boden zugesetzt wird, das Wurzelwachstum von Gartenkresse hemmt.
Oft hatten persönliche Erlebnisse die Schüler*innen zu ihren Projekten inspiriert. Ein Team des Käthe-Kollwitz-Gymnasiums beispielsweise hatte eine Kamerahalterung für eine Drohne gebaut, mit der sich detailliertere Bilder von Menschen aufnehmen lassen als mit vielen handelsüblichen Kameras. Die Idee dazu kam von einem Schüler, dessen Großeltern eine Überschwemmung miterlebt hatten. Die Rettungskräfte hatten die Menschen, die damals evakuiert werden mussten, nur schwer finden können.
Mehrere Schüler*innen äußerten sich bestürzt über die zunehmende Verschmutzung der Ozeane durch Plastikmüll – was ihr Interesse geweckt hatte, biologisch abbaubare Kunststoffe zu entwickeln.
Forschung beginnt mit Fragen
Vor der Preisverleihung am Freitag, dem 27. Februar, konnten alle Interessierten an einem Experimentierkurs im Gläsernen Labor und an mehreren Führungen teilnehmen – durch Labore des Max Delbrück Center, des Leibniz-Forschungsi2nstituts für Molekulare Pharmakologie (FMP) und des Campusunternehmens FyoniBio.
Am Nachmittag vergab die Jury die Preise, darunter Geld, Abonnements für wissenschaftliche Zeitschriften und Besuche von Ausstellungen – in zwei separaten Altersgruppen „Jugend forscht Junior“ und „Jugend forscht“ sowie in verschiedenen Kategorien: Biologie, Chemie, Physik, Technik. Außerdem wurde ein Sonderpreis in der Kategorie Interdisziplinär vergeben. Die Erstplatzierten haben sich für den Landeswettbewerb an der Technischen Universität Berlin qualifiziert.
Darüber hinaus gab es mehrere Sonderpreise in allen naturwissenschaftlichen Kategorien und Extra-Kategorien wie Umwelttechnik und Engagement. Gesponsert hatten diese Preise unter anderem das Max Delbrück Center, das FMP, das Experimental and Clinical Research Center (ECRC), das Gläserne Labor und der Campus Berlin-Buch.
„Wir freuen uns sehr, dass wir die Begeisterung junger Menschen für die Wissenschaft wecken können“, sagte Kirsten Bodensiek, die Administrative Vorständin des Max Delbrück Center, während der Feierstunde zu den Schüler*innen. „Wissenschaft beginnt nicht mit Antworten, sondern mit klugen Fragen. Mit euren Projekten leistet ihr einen Beitrag zur Wissenschaft von morgen.“
„Es ist wirklich toll, euch jedes Jahr hier zu sehen“, fügte Dr. Henning Otto, Wissenschaftlicher Referent am FMP, hinzu. „Ihr seid einfach großartig! Wenn ihr eine Karriere in der Wissenschaft anstrebt, dann wählt einen Ort wie diesen – einen wunderbaren Campus mit ganz vielen neugierigen Menschen.“
Die Preisträger:
Biologie
Preisstifterin ist die Helmholtz Gemeinschaft Deutscher Forschungszentren e.V.
3. Platz: Marie Thürling, Frieda Kliche, Charlotte Lange
Hans-und-Hilde-Coppi-Gymnasium
„Wie verändert sich der Vitamingehalt von Obst durch verschiedene Verarbeitungen?“
3. Platz: Marek Ebert
Käthe-Kollwitz-Gymnasium
„Hydroponik von Anfang an“
2. Platz: Klas Koesling
Rosa-Luxemburg-Gymnasium
„Verwendung von Kaffeeabfällen zur Herstellung von hochwertigen Tierfutterbestandteilen“
1. Platz: Cosima Höer, Moritz Pasternak
Freie Universität Berlin, Primo-Levi-Gymnasium
„Stickstofffixierende Bodenbakterien – Haben Pestizide und Dünger einen Einfluss?“
Biologie Jugend forscht Junior
3. Platz: Carlo Kühn
Primo-Levi-Gymnasium
„Untersuchung des Kreuzpfuhls“
1. Platz: Leif Neuberger, Oskar Kubitschko, Julian Dietrich
Lessing-Gymnasium
„Stopp den Schimmel – Naturfarben im Test“
Der 2. Platz wurde nicht vergeben.
Chemie
Preisstifter ist der Fonds der Chemischen Industrie im Verband der Chemischen Industrie e.V. (VCI).
3. Platz: Cedric Neuberger
Lessing-Gymnasium
„Atemkalk – Unser Klimaretter?“
2. Platz: Pepe Fynn Jost, Sarah Herrmann, Anna Skrabania
Primo-Levi-Gymnasium
„Eigenbau eines Gaschromatographen“
1. Platz: Giulia-Matilda Oettel
Lessing-Gymnasium
„Self-Healignin – Entwicklung eines faserverstärkenden Thermoplasts auf Ligninbasis“
Chemie Jugend forscht Junior
1. Platz: Lina Ebert
Heinrich-Roller-Grundschule
„Der Curry-Fleck muss weg!“
Physik
Preisstifterin ist die Max-Planck-Gesellschaft zur Förderung der Wissenschaften e.V.
3. Platz: Vico Grollmus, Maria Anufrieva
Primo-Levi-Gymnasium
„3D-gedrucktes Interferometer für Schülerexperimente“
2. Platz: Magnus Vogel
Robert-Havemann-Gymnasium
„Aufbau, Kalibrierung und Nutzung eines 3m-Radioteleskops“
1. Platz: Kari Linnea Geisinger
Herder-Gymnasium
„Der Teebeutel-Oszillator“
Physik Jugend forscht Junior
1. Platz: Lino Phielipeit, Simon Wiese
Primo-Levi-Gymnasium
„Tischtennis Reloaded“
Technologie
Preisstifter ist der Verein Deutscher Ingenieure e.V. (VDI).
3. Platz: Rasmus Wilke
Käthe-Kollwitz-Gymnasium
„Autonomes Messboot zur Erfassung von Gewässerdaten“
2. Platz: Tony Nguyen
Käthe-Kollwitz-Gymnasium
„FokusPilot – Lernruhe mit Eigensteuerung“
1. Platz: Conrad Speiser
Rosa-Luxemburg-Gymnasium
„Firebug – Bionischer Infrarotsensor zur intelligenten Branderkennung“
1. Platz / Interdisziplinär: Siddharta Kollar, Iulia Dinu
Käthe-Kollwitz-Gymnasium
„Sentr: die automatisierte Lösung für Warenlogistik im Supermarkt“
Technologie Jugend forscht Junior
2. Platz: Ryan Bartsch, Rodja Cichos
Primo-Levi-Gymnasium
„Micro-mouse“
Der 1. Platz wurde nicht vergeben.
Quelle: Max Delbrück Center
Viele Preise bei „Jugend forscht” in Berlin-Buch
economic development, Innovation / 03.03.2026
T-knife Therapeutics Announces Authorization of Clinical Trial Application for TK-6302, A Multi-Armored, CRISPR based T cell Therapy for Solid Tumors
Phase 1 ATLAS trial to evaluate TK-6302 in patients with advanced PRAME-positive solid tumors authorized for initiation
SAN FRANCISCO and BERLIN, March 03, 2026 - T-knife Therapeutics, Inc., a biopharmaceutical company developing next-generation T cell therapies to fight cancer, today announced the authorization of its Clinical Trial Application (CTA) to begin the Phase 1 ATLAS trial of TK-6302 in Europe. TK-6302 is a multi-armored PRAME-targeted T cell therapy specifically engineered to overcome the challenges associated with treating solid tumor cancers. The ATLAS trial, which is poised to begin this year, is an adaptive, first-in-human, open-label, Phase 1 trial of TK-6302 in patients with advanced PRAME-positive solid tumors.
“We are proud to achieve this important milestone, which enables the initiation of the Phase 1 ATLAS clinical trial and our transition to becoming a clinical-stage company,” stated Thomas M. Soloway, President and Chief Executive Officer of T-knife. “TK-6302 is a highly differentiated therapy, engineered for greater potency against PRAME, a clinically validated target with attractive commercial potential. PRAME is highly prevalent across multiple high unmet-need solid tumor indications, including squamous non-small cell lung, ovarian, endometrial, skin, and triple-negative breast cancers. Today’s announcement reflects the dedication, expertise, and urgency our team brings to transforming innovative science into life-changing therapies.”
Peggy Sotiropoulou, Ph.D., Chief Scientific Officer of T-knife, added, “The CTA was supported by a comprehensive and compelling preclinical data package demonstrating TK-6302’s best-in-class anti-tumor efficacy. By bolstering T-cell fitness and persistence while overcoming challenging tumor mediated immune barriers, TK-6302 has the potential to deliver meaningful clinical benefit, including deep, durable responses across a range of solid tumor cancers. Bringing a first-of-its-kind multi-armored, CRISPR gene-edited T cell therapy into the clinic underscores our commitment to pushing scientific boundaries in the service of delivering transformative therapies to patients.”
About TK-6302
TK-6302 is a PRAME-targeted T cell therapy that has been “supercharged” by the inclusion of multiple armoring innovations: a high affinity PRAME targeting receptor to enhance cytotoxicity; a costimulatory CD8 coreceptor to engage CD4 T cells and enhance T cell fitness and persistence; and a FAS-based checkpoint converter designed to boost engraftment and promote T cell survival in the hostile tumor micro-environment. Preclinical data with TK-6302 demonstrated sustained serial killing and cytokine secretion in a model mirroring the inhibitory ligand expression in PRAME-expressing tumors. In a complex 3-dimensional (3D) spheroid tumor model, TK-6302 eliminated multiple rounds of tumors and demonstrated superior anti-tumor activity compared to controls. TK-6302 is manufactured with a non-viral gene editing process for improved T cell receptor expression, and it has been successfully manufactured at-scale using the clinical process.
About T-knife Therapeutics
T-knife is a biopharmaceutical company dedicated to developing T cell therapies to deliver broad, deep and durable responses to solid tumor cancer patients. The company’s unique approach leverages its proprietary platforms and synthetic biology capabilities to design the next-generation of supercharged T cells with best-in-class potential.
T-knife was founded by leading T cell and immunology experts utilizing technology developed at the Max Delbrück Center for Molecular Medicine together with Charité – Universitätsmedizin Berlin, is led by an experienced management team, and is supported by a leading group of international investors, including Andera Partners, EQT Life Sciences, RA Capital Management and Versant Ventures. For additional information, please visit the company’s website at www.t-knife.com.
www.t-knife.comResearch / 25.02.2026
Gut microbes affect the heart via the brain
Researchers at the Max Delbrück Center have uncovered how a bacterial metabolite produced in the gut regulates heart function through specific brain cells. The findings, published in “Circulation Research,” reveal a new gut-brain-heart axis and point to potential therapies for hypertension and heart failure.
Hypertension and heart failure affect millions worldwide. Yet in many patients, doctors cannot fully explain why the heart becomes stiff and struggles to relax – a condition known as diastolic dysfunction.
Researchers in the lab of Dr. Suphansa Sawamiphak, Group Leader of Cardiovascular-Hematopoietic Interaction at the Max Delbrück Center, have identified a direct communication line between gut bacteria, the brain, and the heart. Using zebrafish as a model, the team discovered that certain gut microbes produce a small molecule called indole-3 acetic acid (IAA) from the dietary amino acid tryptophan. IAA acts on neurons in the brain, which in turn, control the heart. The study was published in “Circulation Research.”
“We were surprised that a single bacterial metabolite could influence the central nervous system, the heart, and major hormonal systems at the same time,” says Bhakti Zakarauskas-Seth, lead author of the paper. “It shows that the brain can act as a central hub in gut-heart communication.”
Tracking a signal from gut to brain
To understand how gut bacteria might influence the heart, the researchers focused on a distinct group of neurons in the hypothalamus known as hypocretin (Hcrt) in zebrafish larvae. These cells produce Hcrt neuropeptides, also known as orexins, which regulate many involuntary functions in the body – such as sleep and hunger – and also heart activity. When IAA levels dropped, Hcrt neurons became overactive. This increased sympathetic nerve signals to the heart, causing the heart muscle to stiffen, impairing its ability to relax properly.
When the researchers supplemented the larvae with IAA, neuronal activity normalized, heart function and blood pressure improved, and even related hormones such as renin and angiotensinogen returned to healthier levels.
They then examined data from a cohort of patients – humans also have Hcrt neurons – and found that IAA levels were reduced in patients with hypertension. Notably, they observed a sex-specific effect, with hypertensive women showing significantly lower levels of IAA in their serum samples than men.
Implications for patients and prevention
Diastolic dysfunction very common – up to half of all people over age 70 have some level of impairment. It is also is the underlying functional mechanism of heart failure with preserved ejection fraction (HFpEF), which accounts for over 50% of all heart failure cases.
For these patients, the findings open several potential avenues for better care, says Zakarauskas-Seth. “IAA levels could serve as a biomarker to identify patients at high risk of hypertension or heart failure. Therapeutically, boosting IAA production – for example through diet, probiotics, or supplementation – could become a new strategy to prevent or treat cardiovascular disease.”
That a single bacterial metabolite can influence the central nervous system, the heart, and major hormonal system also underscores a broader message, she adds. “The body does not operate in isolated compartments. Gut health, microbial balance, and diet directly shape how well the heart functions.” The researchers will need to validate their findings in other animal models and clinical studies will be needed to determine whether restoring IAA can benefit patients.
Text: Gunjan Sinha
Photo: Rückenansicht einer Zebrafischlarve: Aktive Nervenzellen sind grün, Hypocretine herstellende Neurone und ihre Ausläufer rot dargestellt. © Bhakti Zakarauskas-Seth, AG Sawamiphak, Max Delbrück Center
Source: Press Release Max Delbrück Center
Gut microbes affect the heart via the brain
Research / 24.02.2026
Similar kinases play distinct roles in the brain
Researchers at the Max Delbrück Center show that two closely related enzymes, MNK1 and MNK2, act on the brain to regulate different behaviors. Their findings, published in “Molecular Psychiatry,” could help guide development of more precise therapies for neurological disorders.
Structurally, they look similar: MNK1 and MNK2 belong to the same enzyme family and are best known for regulating how cells make proteins. Their starring role in such a crucial cellular function has cast them into the spotlight as potential drug targets to treat nervous system disorders and chronic pain. But would it matter whether a drug targets only one of them?
In a study published in “Molecular Psychiatry,” researchers led by Rosalba Olga Proce, a doctoral student in the Molecular and Cellular Basis of Behavior lab led by Dr. Hanna Hörnberg at the Max Delbrück Center, set out to determine whether the two enzymes – also called kinases – perform distinct functions in the brain. The team found clear differences. Mice lacking MNK1 showed less interest in newly introduced objects than controls and impaired memory of objects. By contrast, mice without MNK2 appeared normal in object recognition tests but showed enhanced interest in social contacts.
“The behavioral differences we observed suggest that each kinase has a specialized function,” says Proce. “It might be preferable to target each kinase individually when designing drugs.”
Mouse behavior and molecular data
To uncover how these behavioral changes arose, the researchers used genetically engineered mice in which either the MNK1 or MNK2 gene was knocked out. They then combined behavioral testing with large-scale molecular analyses of brain tissue.
The team focused in particular on the cerebral cortex and on synapses – contact points where neurons communicate. Using proteomics, transcriptomics, and phosphoproteomics, they compared protein levels, gene expression, and protein phosphorylation patterns between the two types of mice.
Mice lacking MNK1 had an abundance of ribosomal proteins, which play a central role in transcribing messenger RNA into proteins. By contrast, in mice lacking MNK2, the expression and phosphorylation of proteins responsible for transmitting messages in synapses was reduced.
Notably, the researchers found that the molecular differences between the two kinases were far more pronounced in synapses than in whole-brain samples.
“We were surprised to see these differences,” says Hörnberg. “This suggest that the kinases may have different functions in the cell body compared to synapses.”
Toward more selective therapies
Instead of broadly inhibiting both kinases, future therapies might selectively target one kinase or the other to achieve more specific effects, Hörnberg adds.
She and her colleagues now aim to identify other molecules with which MNK1 and MNK2 interact. They also plan to study in greater detail, how these kinases regulate translation of messenger RNA into proteins during synaptic plasticity – the strengthening or weakening of connections between neurons over time. Synaptic plasticity is the fundamental mechanism underlying learning and memory – enabling the brain to rewire itself based on experience.
By clarifying how protein synthesis is fine-tuned at synapses, the team hopes to lay the groundwork for more precise interventions in neurological and psychiatric disorders.
Text: Gunjan Sinha
Photo: Section of mouse brain tissue showing that messenger RNA for MNK1 (magenta) and MNK2 kinase (turquoise) – important enzymes that regulate the production of proteins – are both expressed in excitatory neurons (green) in the cortex.
© Erika Uddström, Hörnberg Lab, Max Delbrück Center
Source: Press Release Max Delbrück Center
Similar kinases play distinct roles in the brain
Research, Innovation, Patient care / 18.02.2026
Weichen stellen, um Innovationskraft zu sichern
Landespolitik besuchte den Campus Berlin-Buch anlässlich der IHK-Roadshow zum Gesundheitsstandort Berlin 2030
Auf Einladung der IHK Berlin informierten sich am 17. Februar Mitglieder des Abgeordnetenhauses von Berlin auf dem Campus Berlin-Buch über Innovationsbedingungen in der Gesundheitswirtschaft und darüber, wie Berlin als international führender Gesundheitsstandort bis 2030 gestärkt werden kann.
In ihrem aktuellen Positionspapier „Gesundheitsstandort Berlin 2030“ sieht die IHK als Kernthemen, um die Innovationskraft Berlins zu stärken, u.a. eine schnellere Umsetzung von Forschung in marktfähige Lösungen, einen verlässlichen Zugang zu Daten und Räumen, eine reibungslose Infrastruktur- und Kapitalnutzung sowie eine dauerhafte Integration internationaler Fachkräfte.
Innovationstreiber und Motor der Gesundheitsbranche: Campus Berlin-Buch
Dr. Christina Quensel, Geschäftsführerin der Campus Berlin-Buch GmbH und Prof. Dr. Maike Sander, Wissenschaftliche Vorständin des Max Delbrück Center, begrüßten die Gäste im Gründerzentrum BerlinBioCube und stellten Buch als Berliner Zukunftsort vor.
In Berlin-Buch arbeiten rund 6.500 Menschen in der Gesundheitswirtschaft, davon rund 3.000 auf dem Wissenschafts- und Biotechcampus. Exzellente biomedizinische Forschungseinrichtungen und einer der größten Biotechparks bilden ein starkes Ökosystem für Innovationen. Bedeutende Spin-offs wie T-knife, Captain T Cell oder Tubulis haben ihren Ursprung in der hiesigen Forschung. Der Campus hat das Potenzial, gemeinsam mit neuen Firmen, weiteren Forschungsinstituten oder Pharma-Partnern Innovationssysteme und Hubs weiter auszubauen. Benachbarte Flächen sind bereits für Neuansiedlungen und wachsende Biotech-Firmen reserviert. „Start-ups benötigen die Interaktion mit anderen Start-ups, sie benötigen schnell Partner und Zugang zu Hochtechnologien – all dies bietet unser Standort“, so Dr. Quensel.
Neue Hubs in Berlin wie das Bayer Co.Lab oder das CLIC begrüßt Dr. Quensel als komplementäre Entwicklungen, die die Innovationskraft der Stadt stärken.
Standortbedingungen verbessern – in Buch und berlinweit
Als wichtige Entwicklungsthemen für den Standort wurden eine bessere Verkehrsanbindung und der Bau von Wohnungen für Mitarbeitende benannt.
Dr. Andreas Hüser, Geschäftsführer von CheckImmune, einer Ausgründung aus der Charité, gab in den Räumen seines Start-ups einen Einblick in Herausforderungen, mit denen sich Gründer in den Life Sciences in Berlin konfrontiert sehen. „Wir benötigen in unserer Stadt einen Wandel. Wer gründen möchte, sollte Unterstützung von allen Beteiligten bekommen. Damit wir Sogwirkung in ganz Europa und darüber hinaus entwickeln, brauchen wir für unsere Innovationen hochqualifizierte Sparringpartner in den Regulierungsbehörden und eine deutlich schlankere Bürokratie. Behörden sollten sich als Unterstützer verstehen.“ Dr. Verena Schöwel, CEO und Mitgründerin des Campus-Spin-offs MyoPax ergänzte: „Das Warten auf Genehmigungen kostet Start-ups Geld, weil inhaltlicher Fortschritt in dieser Phase blockiert ist.“
Diskutiert wurde eine mögliche Orientierung an Best-Practise-Lösungen anderer Bundesländer, die weniger komplizierte Zulassungsbedingungen haben.
Potenzial sieht Dr. Hüser auch darin, Netzwerke mit VC-Investoren zu intensivieren, um Life-Science-Innovationen stärker als Teil von DeepTech ins Rampenlicht zu rücken. Es gäbe in Berlin mit seiner hochkarätigen Forschungslandschaft und dem wachsenden Mindset für Gründungen alle Voraussetzungen dafür.
Dr. Quensel betonte, dass Deutschland hervorragende Förderbedingungen für die Entwicklung wissenschaftlicher Innovationen böte, aber privates Kapital unabdingbar sei, um neue Medikamente auf den Markt zu bringen: „Eine künftige bessere Gesundheitsversorgung darf nicht am Geld scheitern.“
Hidden Champion mit globaler Perspektive
Im Anschluss besuchten die Abgeordneten die Konzernzentrale der Eckert & Ziegler SE auf dem Campus. Der Vorstandsvorsitzende, Dr. Harald Hasselmann, stellte das global agierende Unternehmen mit Schwerpunkt Radiopharmazie vor, das in 30 Jahren weltweit Standorte aufgebaut hat und über 1.000 Mitarbeitende hat.
Dr. Hasselmann zeigte noch einmal auf, wie bedeutsam eine verbesserte Anbindung für den Standort ist und unterstrich die Wichtigkeit von schnelleren Bearbeitungszyklen bei Genehmigungen.
Anhand des von IHK Berlin, Gesundheitsstadt Berlin und VBKI entwickelten Positionspapiers wurden im Anschluss politische Rahmenbedingungen diskutiert für eine schlankere Regulatorik, für eine Strategie zur einheitlichen Erfassung und Nutzung von Gesundheitsdaten für die Forschung sowie die Bindung von Tech-Talenten.
Lars Mölbitz, IHK Berlin, betonte: „Das Positionspapier zeigt ganz praktisch, welche Hürden den Berliner Gesundheitsstandort bremsen und wie sich diese Hürden überwinden lassen. Der Abbau dieser Hürden kann die Gesundheitswirtschaft Berlins deutlich voranbringen.“
Link zum Positionspapier: https://www.ihk.de/berlin/gesundheitsstandort-2030
Research / 18.02.2026
New material boosts MRI image quality
MRI scans often struggle to capture clear images of deep or delicate tissues. Researchers at the Max Delbrück Center now report in “Advanced Materials” a new lightweight antenna that boosts image quality and may shorten scan times ¬– without changing existing MRI machines.
Magnetic resonance imaging (MRI) is one of medicine’s most powerful diagnostic tools. But certain tissues deep inside the body – including brain regions and delicate structures of the eye and orbit that are of particular relevance for ophthalmology – are difficult to image clearly. The problem is not the scanner itself, but the hardware that sends and receives radio signals.
Now, researchers led by Nandita Saha, a doctoral student in the Experimental Ultrahigh Field Magnetic Resonance lab of Professor Thoralf Niendorf at the Max Delbrück Center have developed an advanced materials-based MRI antenna that overcomes these limitations – delivering enhanced images more quickly and that can be used in existing MRI machines. The research was published in “Advanced Materials.”
Niendorf and his team worked closely with researchers at Rostock University Medical Center, combining expertise in MRI physics with clinical ophthalmology and translational imaging. The Rostock team is also supporting clinical validation of the technology.
“By using concepts from metamaterials, we were able to guide radiofrequency fields more efficiently and demonstrate how advanced physics can directly improve medical imaging,” says Niendorf, senior author of the paper. “This work shows a pathway toward faster, clearer MRI scans that could benefit patients in many clinical areas.”
Rethinking MRI hardware with metamaterials
MRI works by sending radiofrequency (RF) signals into the body and detecting how tissues respond inside a strong magnetic field. The stronger the signal response, the better the image. Conventional MRI antennas – also called RF coils – often struggle to collect enough signal from deep or anatomically complex regions. This leads to images that lack detail and prolongs scan times.
The research team addressed this bottleneck by integrating metamaterials directly into the MRI antenna. Metamaterials are engineered structures that interact with electromagnetic waves in ways not found in natural materials. The engineered RF antenna increases signal strength from targeted tissues, improves spatial resolution and image sharpness and enables faster data acquisition. Crucially, the antenna fits into existing MRI systems, avoiding the need for new infrastructure. The team validated the technology by imaging the eye and orbit region in a group of volunteers at 7.0 Tesla.
"Our research demonstrates clear relevance for ophthalmological applications as it can facilitate anatomically detailed, high-spatial resolution MRI of the eye,” says Professor Oliver Stachs, a co-author of the paper at University Medicine Rostock. “It offers the potential to open a window into the eye and into (patho)physiological processes that in the past have been largely inaccessible.”
“Our goal was to rethink MRI hardware from the modern physics of antenna design,” adds Saha. This technology can also be tuned to protect sensitive areas of the body during MRI, for example, to reduce unwanted heating around medical implants, she adds. It could also be used to focus RF energy more effectively for MRI guided therapies for various cancer treatments, such as gentle heating of tumors (hyperthermia) or thermal ablation of tissue.
Better diagnostics
For patients, MRI scans can be uncomfortable and time-consuming – even more so when images need to be repeated because important details are hard to see. Faster scans mean patients spend less time inside scanners. Clearer images mean doctors can make diagnoses with greater confidence. And because the new antenna is lightweight and compact, it can also be designed to better fit specific parts of the body, improving comfort even further.
The technology could also be adapted to support MRI systems running at magnetic field strengths lower or higher than 7.0 T, to image target anatomy other than the eye, orbit or the brain or to track metabolism or drug movement inside the body, says Niendorf. Special MRI scans that use other atoms, such as sodium or fluorine, could also benefit from this technology by producing clearer signals and better images, he adds.
“Innovations in imaging hardware have the potential to transform diagnostics, and this study is an important step toward next-generation MRI technology,” says Dr. Ebba Beller, a co-author of the paper at Rostock University Medical Center.
The researchers are already planning larger studies at multiple hospitals and adapting the design for other organs, such as the heart and kidneys. The collaboration will continue to be strengthened by long-standing reciprocal visiting scientist appointments of Stachs and Niendorf.
*This project was funded by the DFG as a joint collaboration between the Max Delbrück Center and the Medical University Rostock.
Source: Max Delbrück Center
New material boosts MRI image quality
Research / 06.02.2026
Leif Si-Hun Ludwig awarded professorship
Leif Si-Hun Ludwig has been awarded a prestigious Heisenberg professorship in stem cell dynamics and mitochondrial genomics by the the Berlin Institute of Health at Charité, a position funded by the German Research Foundation (DFG).
Professor Leif Si-Hun Ludwig has led an Emmy Noether Research Group at the Berlin Institute of Health and the Max Delbrück Center since 2020. He has now been awarded a Heisenberg Professorship for Stem Cell Dynamics and Mitochondrial Genomics by the the Berlin Institute of Health (BIH) at Charité, a position funded by the German Research Foundation. Ludwig’s professorship will transition into a permanent role following an initial five-year funding period.
Studying how blood cells form
The human blood system is a marvel of constant regeneration, with millions of new cells replacing old blood and immune cells every second. These cells originate from hematopoietic (or blood-forming) stem cells in the bone marrow, maturing through several different developmental stages into the red and white blood cells, platelets, and B and T cells that keep us alive. While clinical blood tests can easily count these cells, determining the specific contribution of thousands of individual stem cells to overall blood production remains a significant challenge.
By observing natural mutations in human DNA, researchers can gain fundamental insights into how stem cells maintain healthy blood formation or how they behave when disease strikes. However, hunting for a single mutation within a genome of three billion base pairs is expensive, time-consuming and prone to error, even with today’s most advanced technology.
Cellular power plants reveal the origin of blood cells
To bypass these hurdles, Ludwig focuses on natural mutations within the mitochondrial genome – a much smaller, more manageable DNA molecule found within cellular power plants known as mitochondria. By pairing this approach with sophisticated single-cell sequencing technologies, his team can analyze tens of thousands of blood and bone marrow cells simultaneously, effectively mapping the activity of blood-forming stem cells. This single-cell analysis of natural genetic variation does more than track lineage; it provides vital information on the health of individual cells. In a clinical setting, this could eventually help doctors to predict the success of stem cell transplants or fine-tune cell and gene therapies with unprecedented precision.
Beyond this work on hematopoietic stem cells, Ludwig is tackling the challenge of inherited mitochondrial mutations. These defects are among the most common genetic disorders and can trigger a wide range of metabolic diseases affecting multiple organ systems. Despite their prevalence, the molecular causes of these conditions remain poorly understood. By investigating how mitochondrial gene variants influence different cellular and metabolic phenotypes, Ludwig aims to lay the groundwork for new therapeutic approaches.
“The Heisenberg program supports outstanding scientists, so it was no surprise to us that Ludwig was selected for this honor,” says Prof. Christopher Baum, Chair of the BIH Board of Directors and Chief Translational Research Officer of Charité. “His exceptional work combines basic research and application-oriented studies. Ludwig and his team are thus strengthening the translational network that brings together the BIH, Charité, and the Max Delbrück Center for the benefit of patients.”
Research / 06.02.2026
Professorship awarded to Mina Gouti
Mina Gouti has been awarded a professorship at Charité – Universitätsmedizin Berlin. The appointment will strengthen her pioneering organoid research at the Max Delbrück Center and deepen collaboration with clinicians to advance personalized medicine.
Dr. Mina Gouti, Group Leader of the Stem Cell Modeling of Development and Disease lab at the Max Delbrück Center, has been appointed W3 Professor of Complex Organoid Models for Personalized Medicine in the Medical Faculty, Charité – Universitätsmedizin Berlin. The permanent position recognizes her achievements in developing advanced organoid systems to understand how specific types of spinal cord neurons and skeletal muscle cells grow in space and time during development.
“This professorship will enable my team to fully leverage Berlin’s exceptional biomedical ecosystem and to work closely with clinicians at Charité to create complex organoids for personalized medicine,” Gouti says. This close interaction is essential for translating patient-derived organoid models into clinically relevant insights.”
The Gouti lab has developed three-dimensional neuromuscular organoids from human pluripotent stem cells that replicate key features of spinal cord neurons and skeletal muscle – providing powerful platforms for studying neuromuscular diseases such as spinal muscular atrophy and amyotrophic lateral sclerosis, and for drug screening. Such organoids can also be grown from cells derived from individual patients to model their specific disease.
The position reflects a shared vision between the Max Delbrück Center and Charité to accelerate translational research through fostering closer collaboration between clinicians researchers. “We now have the long-term perspective required to develop complex, functional organoids as predictive platforms for personalized medicine and early disease interception,” says Gouti. “We hope our research will lead to better health outcomes not only for people with neuromuscular diseases, but also those at high risk of developing them.”
Text: Gunjan Sinha
Further information
Research, Innovation / 05.02.2026
Pentixapharm publishes positive Phase II data on Pentixafor PET diagnostics
The study confirms PENTIXAFOR-PET as a non-invasive alternative to adrenal vein catheterization in primary aldosteronism
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In the study, [68Ga]Ga-Pentixafor PET/CT was well tolerated and demonstrated high specificity and moderate sensitivity for identifying unilateral aldosterone-producing adenomas compared with adrenal vein sampling (AVS) and surgical outcomes
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The data strengthens the clinical foundation for Phase 3 development and support the role of molecular imaging in guiding treatment decisions in the population with hypertension and underlying primary aldosteronism
Pentixapharm Holding AG (Frankfurt Prime Standard: PTP), an advanced clinical-stage biotech developing novel radiopharmaceuticals, today announced publication of new Phase 2 clinical data in the Journal of Nuclear Medicine demonstrating the potential of [68Ga]Ga-Pentixafor PET/CT as a non-invasive imaging tool for subtyping primary aldosteronism (PA), the leading endocrine cause of hypertension.
The investigator-initiated study, funded by an Australian philanthropic foundation, the CASS Foundation, and the Medical Research Future Fund, was conducted as a prospective cohort study in Australia. It evaluated [68Ga]Ga-Pentixafor PET/CT as a potential alternative to adrenal vein sampling (AVS), the current standard of care for distinguishing unilateral aldosterone-producing adrenal adenomas from bilateral disease. AVS is invasive, resource-intensive, and available only in highly specialized centers, creating barriers to timely and accurate patient stratification.
Results published online show that [68Ga]Ga-Pentixafor PET/CT demonstrated high specificity and moderate sensitivity for identifying unilateral aldosterone-producing adenomas when compared with AVS and surgical outcomes. Importantly, the imaging approach was well tolerated and strongly preferred by patients, with 28 of 29 participants indicating PET/CT as the favoured diagnostic test.
“These data provide evidence that molecular imaging with [68Ga]Ga-Pentixafor PET/CT can support accurate and patient-friendly subtyping of primary aldosteronism,” said Dr. Elisabeth Ng, of the Hudson Institute of Medical Research and the Endocrinology Unit at Monash Health, the lead investigator of the study. “The high specificity observed is particularly relevant for identifying patients who may benefit from curative surgery, while the strong patient preference for PET/CT highlights the potential to expand access to and acceptance of diagnostic testing for patients with primary aldosteronism.”
The study recruited adults with primary aldosteronism and an adrenal adenoma visible on CT imaging. Diagnostic performance was assessed by comparing PET-derived lateralisation indices with AVS results and biochemical outcomes following adrenalectomy. The findings support the clinical utility of [68Ga]Ga-Pentixafor PET/CT as a noninvasive decision-support tool for identifying patients who may benefit from curative surgery.
“This published data builds on earlier investigator-initiated studies, including the CASTUS Step 1 trial and demonstrates reproducible performance across independent studies and geographies. Together, these data strengthen the clinical foundation of Pentixapharm’s primary aldosteronism program and support readiness for Phase 3 development,” said Dirk Pleimes, CEO and CMO of Pentixapharm. “Here, at Pentixapharm, we are continuing to advance our clinical and regulatory strategy for primary aldosteronism while engaging with investigators, regulators, and potential partners to maximise the clinical and commercial impact of our molecular imaging platform.”
As new therapeutic options, including aldosterone synthase inhibitors, are expected to enter the treatment resistant hypertension market, accurate and scalable subtyping of primary aldosteronism is becoming increasingly important. Noninvasive imaging solutions may play a critical role in guiding treatment decisions and optimising patient outcomes in this evolving therapeutic landscape.
The full article, titled “Identification of Aldosterone-Producing Adrenal Adenomas Using [68Ga]Ga-Pentixafor PET/CT in an Australian Cohort,” is available in the Journal of Nuclear Medicine.
About 68Ga-PentixaFor in treatment-resistant hypertension and primary aldosteronism
[68Ga]Ga-PentixaFor is a novel gallium-68-labeled radiodiagnostic designed to selectively target and visualize the chemokine receptor CXCR4 using high-resolution PET/CT imaging. Clinical experience with [⁶⁸Ga]Ga-PentixaFor PET/CT in approximately 1,600 patients across different indications has demonstrated its ability to non-invasively image CXCR4 expression in vivo.
Recent research has shown strong CXCR4 overexpression in aldosterone-producing adrenal tumors, a hallmark of unilateral primary aldosteronism. Primary aldosteronism is a common but historically underdiagnosed cause of secondary hypertension, largely because reliably distinguishing unilateral from bilateral disease remains challenging with current diagnostic tools. Unilateral disease is typically treated by surgical removal of the affected adrenal gland whereas bilateral disease requires life-long medical therapy. By visualizing CXCR4 expression in aldosterone-producing tissue, [⁶⁸Ga]Ga-PentixaFor has the potential to support more reliable subtyping of primary aldosteronism and thereby better guide appropriate treatment decisions.
About the prospective phase 2 pilot study
The prospective pilot study recruited adults with PA and an adrenal adenoma visible on CT and evaluated 68Ga-Pentixafor PET/CT as a noninvasive nuclear imaging alternative to AVS, assessing its diagnostic accuracy and acceptability compared with AVS in a multiethnic population. PentixaFor was supplied by Pentixapharm AG. The study was published in the Journal of Nuclear Medicine (JNM), which is a top-ranked peer-reviewed publication covering molecular imaging, PET/CT, and theranostics [Ng E, Jong I, Lau KK, Akram M, Morgan J, Nelva P, Simpson I, Haskali MB, Fuller PJ, Shen J, Yang J. Identification of Aldosterone-Producing Adrenal Adenomas Using [68Ga]Ga-Pentixafor PET/CT in an Australian Cohort. J Nucl Med. 2026 Jan 29:jnumed.125.271006. (doi: 10.2967/jnumed.125.271006. Epub ahead of print. PMID: 41611475].
About Pentixapharm
Pentixapharm is an advanced clinical-stage biotech expanding the boundaries of radiopharmaceuticals. Headquartered in Berlin, Germany, the company develops precision diagnostics and therapeutics in oncology and cardiology to transform patient care. Its clinical pipeline is anchored by CXCR4-targeted PET-CT programs, including a Phase 3-ready candidate for the improved diagnosis of hypertensive patients with primary aldosteronism, which is intended to enable targeted treatment of the underlying causes of hypertension. CXCR4-based developments also include pioneering therapeutic programs in hematological cancers. Furthermore, Pentixapharm is advancing a next-generation antibody platform targeting CD24, an emerging immune-checkpoint marker over-expressed in multiple hard-to-treat cancers. Complemented by CXCR4 and CD24 intellectual property protection and a reliable isotope supply chain, Pentixapharm is poised to deliver meaningful patient benefit and sustainable growth in one of the fastest-growing areas of precision medicine.
Innovation / 29.01.2026
Eckert & Ziegler on Track as Planned and Achieves Another Record Year in 2025
Fiscal Year 2025 (preliminary):
- Sales: approx. € 312 million (PY: € 295.8 million)
- EBIT before special items: approx. € 78 million (PY: € 65.9 million)
- Net income: approx. € 48 million (PY: € 33.3 million)
According to preliminary, unaudited figures for the 2025 financial year, Eckert & Ziegler SE (ISIN DE0005659700, TecDAX) generated sales of around € 312 million and adjusted EBIT of around € 78 million. Sales are up around 5% on the previous year, while adjusted EBIT is up by around 18%. Net profit (from continuing and discontinued operations), which is only reported here for comparison purposes, rose to around € 48 million (previous year: € 33.3 million).
The forecast for the 2026 financial year will be published on 26 March 2026 together with the complete, audited annual financial statements for the 2025 financial year.
About Eckert & Ziegler.
Eckert & Ziegler SE with more than 1.000 employees is a leading specialist for isotope-related components in nuclear medicine and radiation therapy. The company offers a broad range of services and products for the radiopharmaceutical industry, from early development work to contract manufacturing and distribution. Eckert & Ziegler shares (ISIN DE0005659700) are listed in the TecDAX index of Deutsche Börse.
Contributing to saving lives.
economic development / 29.01.2026
OMEICOS Therapeutics Announces Positive Phase 2 Study Outcome Demonstrating OMT-28’s Potential in Primary Mitochondrial Diseases (PMD)
Trial Results Support Transition into Late-Stage Development with Program Expected to be Phase 2b/3-ready in H2 2026
OMEICOS, a clinical-stage biopharmaceutical company developing first-in-class small molecule therapeutics for mitochondrial and inflammatory disorders, announced the successful conclusion of its multi-centre, open-label Phase 2a PMD-OPTION Study evaluating its lead program OMT-28 in patients with Primary Mitochondrial Disease (PMD). The study results demonstrate OMT-28’s therapeutic potential to improve the physical condition in PMD based on significant recovery of the impaired mitochondrial fitness in the responding patients. The study further underscored the excellent safety and tolerability profile of OMT-28, which has now been evaluated in more than 220 individuals. OMEICOS is preparing for a potentially pivotal Phase 2b/3 study in PMD patients with myopathy and/or cardiomyopathy across EU and US sites and expects to be ready to initiate this study later this year, subject to the completion of partnering discussions.
PMD represents a heterogeneous group of conditions including the more prevalent subtypes MELAS, non-MELAS, and MIDD. PMD patients suffer from debilitating and life-threatening health consequences, such as severely limited physical stamina and disease-related changes in the heart and skeletal muscles, as well as associated neurological disorders. OMT-28, an orally available biased modulator, targets the GPCR-receptor S1PR1 (Sphingosine-1-Phosphate Receptor 1 thereby driving downstream activation of the mitochondrial sirtuin family members SIRT1 and SIRT3. By targeting S1PR1 and activating SIRT1/SIRT3, OMT-28 combines immunomodulation with mitochondrial protection—a dual mechanism to tackle inflammation and energy deficits in primary mitochondrial diseases.
“Improving physical performance through enhanced mitochondrial metabolism and reduced oxidative stress holds great promise in PMD. Our PMD-OPTION study results indicate a strong correlation between OMT-28 treatment, the observed positive impact on mitochondrial bioenergetics and fitness, and relevant clinical improvements in functional measures, which could translate into significant patient benefit,” said Dr. Robert Fischer, CEO/CSO of OMEICOS Therapeutics. “The profound effects on NAD⁺ and GSH levels, as well as simultaneous improvement of the NAD⁺/NADH and GSH/GSSG ratios we have seen in the responder group, are integrative indicators of electron transport chain function improvements and cellular redox homeostasis. Overall, the results offer a robust path for late-stage development.”
Study Design and Results Summary
The PMD-OPTION study enrolled a total of 29 PMD patients with mitochondrial tRNA point mutations or single mtDNA deletions across nine expert sites in Germany, Italy, and The Netherlands. The study generated strong interest among patients and key opinion leaders (KOLs), resulting in timely recruitment and a high degree of compliance with the study protocol and follow-up appointments. The study included a 12-week untreated run-in phase as an integrated control, capturing the patients’ natural history and baseline parameters for evaluating treatment results. Subsequently, all patients received a 24 mg once-daily dose of OMT-28 for a treatment period of up to 24 weeks. The study ended after a subsequent four-week follow-up period. The level of GDF-15, a prospective biomarker for reflecting cellular stress and inflammation, was used as a screening and inclusion criteria, while reduction of GDF-15 was used as a primary endpoint next to demonstrating safety and tolerability in PMD patients. The study outcome did not support the choice of GDF-15 in this setting suggesting that OMT-28 is acting downstream of the release mechanism of GDF-15.
To assess clinically meaningful improvements in the study population, the PMD-OPTION study utilized a combination of objective exercise endpoints and patient-reported outcomes. Using these measures, the study demonstrated a response rate of more than 60%. In the 12-Minute Walk Test (12 MWT) and the 5x Sit-to-Stand Test (5xSST), both accepted endpoints for pivotal studies, the entire study population showed improvements over baseline, while OMT-28 responders exhibited profound and statistically significant (12 MWT) clinical improvements compared to non-responders.
These results strongly correlated with a highly significant increase in total NAD+ levels in the responder group compared to baseline, and a clear separation between responders and non-responders in NAD+/NADH ratios over the course of the study. In patients responding to OMT-28 treatment, mean NAD+ levels were approximately 30% higher compared to baseline, bringing this crucial indicator of mitochondrial energy metabolism and redox status close to healthy ranges. Similarly, OMT-28 demonstrated a significant improvement in total GSH and GSH/GSSG ratios—key indicators of reduced oxidative stress in mitochondrial diseases—thereby reestablishing normal, healthy levels and even showing a trend toward further enhancement. Together, these results demonstrate that OMT-28’s ability to normalize both NAD⁺/NADH and GSH/GSSG ratios addresses the core pathologies of PMD—energy deficiency and oxidative stress—differentiating it from single-mechanism approaches and supporting its potential as a first-in-class therapy.
About OMEICOS
OMEICOS Therapeutics has discovered a series of metabolically robust synthetic analogues of omega-3 fatty acid-derived epoxyeicosanoids that have the potential to treat mitochondrial dysfunction, inflammatory, cardiovascular and other diseases. Epoxyeicosanoids activate cell type-specific endogenous pathways that promote organ and tissue protection. OMEICOS’ small molecules are orally available and show improved biological activity and pharmacokinetic properties compared to their natural counterparts. For more, please visit: www.omeicos.com
Education / 29.01.2026
Ausstellung „Pankows Partnerstadt Riwne – Persönliche Berichte vom Alltag im Krieg“ eröffnet am 9. Februar im Rathaus Pankow
Die Sonderausstellung „Pankows Partnerstadt Riwne – Persönliche Berichte vom Alltag im Krieg“ wird am Montag, dem 9. Februar 2026 um 19 Uhr im Rathaus Pankow eröffnet (Breite Str. 24a-26, 13187 Berlin, Foyer 2. Etage). Grußworte sprechen Bezirksbürgermeisterin Dr. Cordelia Koch und der Vorsitzende des Partnerschaftsverein Berlin Pankow – Riwne, Uwe Lehmann. Über die aktuelle Situation vor Ort berichtetdie Buchhändlerin Viktoriia Novytska, eine der Protagonistinnen des Projektes.
Die Ausstellung ist an zwei Orten zu sehen: vom 10. bis 20. Februar im Rathaus und vom 21. Februar bis 14. März 2026 im Rathaus-Center.
Zur Entstehung der Ausstellung
Im März 2025 besuchten Beschäftigte des Museums Pankow die westukrainische Partnerstadt. Bereits Ende 2022 hatten der Bezirk Pankow und Riwne eine Solidaritätspartnerschaft abgeschlossen, die am 12. Juli 2024 in eine offizielle Städtepartnerschaft mündete.
Während des Aufenthalts fanden zahlreiche Begegnungen und Besichtigungen statt. Dabei entstanden Interviews mit Einwohnerinnen und Einwohnern, die trotz der täglichen Bedrohung ihren Alltag gestalten und sich für die Stadtgesellschaft einsetzen – darunter Lehrerinnen, Krankenschwestern, der Zoodirektor, Vertreter der Zivilgesellschaft, Geschäftsleute, Historiker:innen, Museums- und Theaterleiter:innen sowie Vertreter der jüdischen Gemeinschaft.
Fotos und Interviews
Im Mittelpunkt der daraus entstandenen Schau stehen zwölf großformatige Fotoporträts der ukrainischen Fotografin Anna Mischuk sowie Filmproduktionen von Christian Betz. Die Porträtierten berichten von ihrem Alltag im Krieg. Neben einer Chronik der Stadtgeschichte bieten weitere Kurzfilme Einblicke in die Geschichte und Gegenwart Riwnes. Themen sind u.a. die deutsche Besatzung 1941 bis 1944, die Gedenkstätte Sosenki, ein Reisebericht und die Entwicklung der Städtepartnerschaft zwischen Pankow und Riwne.
Mit der Ausstellung möchte das Museum Pankow über die Geschichte der Partnerstadt informieren und für die aktuelle Situation der Bewohnerschaft seit dem russischen Angriffskrieg sensibilisieren: „Fernab abstrakter Frontberichte möchten wir mit der Ausstellung zeigen, wie Menschen in unserer Partnerstadt Riwne sich trotz der täglichen Bedrohung für die Stadtgesellschaft einsetzen“, sagt der Museumsleiter Bernt Roder.
Laufzeit: 10.02.2026 bis 20.02.2026
Öffnungszeiten: Montag bis Freitag 9.00–18.00 Uhr,
Ort: Rathaus Pankow, Foyer (2. OG), Breite Str. 24a-26, 13187 Berlin
Laufzeit: 21.02.2026 bis 14.03.2026
Öffnungszeiten: Montag bis Samstag, 11.00–13.00 u. 14.00-18 Uhr,
Ort: Rathaus-Center Pankow, 1. OG, Breite Str. 20, 13187 Berlin
Der Eintritt ist frei.
Weitere Infos:
https://www.berlin.de/museum-pankow/aktuelles/ausstellungen/sonderausstellungen/artikel.1634821.php
https://www.berlin.de/museum-pankow/aktuelles/
Partnerschaftsverein Berlin Pankow – Riwne: www.pankow-riwne.de/
Living / 29.01.2026
Positive Zwischenbilanz bei Umsetzung des Aktionsplans „Kinderfreundliche Kommune“
Über die bisherige Umsetzung des aktuellen Aktionsplans im Rahmen des Vorhabens „Kinderfreundliche Kommune“ haben sich jetzt Vertreter:innen verschiedener Fachämter und des Vereins Kinderfreundliche Kommunen e.V. sowie die drei sachverständigen Gutachter:innen im Rathaus Pankow ausgetauscht.
Meilensteine erreicht
Fast zwei Jahre nach der Verleihung des Siegels „Kinderfreundliche Kommune“ gaben die Sachverständigen Christa Böhme, Dominik Ringler und Claudia Kittel hilfreiche Anregungen und Hinweise zur weiteren Umsetzung des Aktionsplans. Grundlage bildete der im November eingereichte Zwischenbericht, in dem zu allen 38 Maßnahmen die Umsetzungsstände geschildert wurden. Zu zentralen Meilensteinen, die im Rahmen des Halbzeitgesprächs im Fokus standen, gehören die bis 2027 gesicherte Finanzierung des Kinder- und Jugendbüros „Mitbestimmen in Pankow“ sowie verschiedene ressortübergreifende Aktivitäten rund um die Prävention von Kinder- und Familienarmut. Besonders hervorzuheben ist die neue, mehrsprachige „Seite für junge Menschen“, die unter https://www.berlin.de/ba-pankow/junge_menschenzu finden ist. Während die bezirklichen Musikschulen mit neuen Beteiligungsaktionen und der Erstellung von Kinderschutzkonzepten die Umsetzung der UN-Kinderrechtskonvention erfolgreich angehen, dienen Pankows erfolgreich gestaltete Jugendorte im öffentlichen Raum bereits überregional als Vorbild für andere Kommunen.
Stärkung der Jugendhilfeleistungen
Zum übergeordneten Ziel, die Teilhabe und Lebensqualität für die junge Generation dauerhaft zu verbessern, gehört auch, Leistungen im Bereich der Jugendhilfe möglichst zu stärken. Das, so Bezirksbürgermeisterin Cordelia Koch, gestalte sich angesichts der derzeitigen Haushaltslage als große Herausforderung. Die Bezirksverwaltung nehme jedoch den Auftrag sehr ernst, in all ihren Handlungen die UN-Kinderrechte zu berücksichtigen und den Bezirk Pankow zu einer Kinderfreundlichen Kommune zu entwickeln.
Die Umsetzungsphase für den Aktionsplan Kinderfreundliche Kommune dauert drei Jahre und endet im April 2027. Es ist möglich, anschließend einen Aktionsplan für eine zweite Umsetzungsphase zu erstellen.
Der Berliner Bezirk Pankow trägt das Siegel „Kinderfreundliche Kommune“ seit April 2024 und gehört somit zu den deutschlandweit über 50 Kommunen, die ihre Politik und Verwaltung auf Kinderfreundlichkeit ausrichten wollen. Seit über zehn Jahren begleitet der Verein Kinderfreundliche Kommunen Städte und Gemeinden bei der lokalen Umsetzung der Kinderrechte. Das Vorhaben basiert auf den internationalen Erfahrungen aus der Child Friendly Cities Initiative von UNICEF.
Ansprechpartner:innen:
Bezirksamt Pankow, OE Sozialraumorientierte Planungskoordination, Koordinator:in Kinderfreundliche Kommunen: kinderfreundlich@ba-pankow.berlin.de
Kinderfreundliche Kommunen e.V., Geschäftsführer Dominik Bär, E-Mail info@kinderfreundliche-kommunen.de
Living / 28.01.2026
Prothesenwerkstatt für Riwne: Erfolgreiche Spendenkampagne wird 2026 fortgesetzt
Prothesenwerkstatt für Riwne: Erfolgreiche Spendenkampagne wird 2026 fortgesetzt
Das im letzten Jahr gestartete Projekt zur Einrichtung einer Prothesenwerkstatt in unserer ukrainischen Partnerstadt Riwne hat Ende 2025 einen wichtigen Meilenstein erreicht: Es wurden bereits Spenden in Höhe von 18.000 Euro gesammelt. Diese Summe entspricht der erforderlichen Eigenbeteiligung, die Voraussetzung für die Förderung des Projekts durch die Servicestelle Kommunen in der Einen Welt (SKEW) ist.
Pankows Partnerstadt erhält eine moderne Prothesenwerkstatt
Im Rahmen des Projekts wird im städtischen Krankenhaus von Riwne eine moderne Prothesenwerkstatt mit neuesten Geräten eingerichtet. In einer späteren Projektphase ist die Ausbildung von Prothesentechnikern vorgesehen, sodass in den ausgestatteten Räumlichkeiten künftig verletzte Soldaten und Zivilist:innen versorgt werden können.
Nächstes Spendenziel: 12.000 Euro
Um das Projekt weiter finanzieren zu können, wird auch in diesem Jahr zu weiteren Spenden aufgerufen. Für den Bau und die Installation der Werkstatt sowie für die Schulung des Personals werden weitere 12.000 Euro benötigt. Jede Spende – ob groß oder klein – trägt dazu bei, den Betroffenen eine Zukunft mit mehr Bewegungsfreiheit und Selbstständigkeit zu eröffnen.
Die Bezirksbürgermeisterin Dr. Cordelia Koch betont: „Es ist sehr erfreulich zu sehen, wie solidarisch die Pankower Bürgerinnen und Bürger sowie zahlreiche Organisationen – allen voran der Partnerschaftsverein Pankow-Riwne – mit unserer Partnerstadt sind. Mit dem Aufbau der Prothesenwerkstatt können wir ganz konkret helfen. Die Beschaffung der benötigten Ausrüstung kann nun beginnen. Herzlichen Dank für jede einzelne Spende!“
Spendenkonto:
Bezirkskasse Pankow
IBAN: DE06 1005 0000 4163 6100 01
Verwendungszweck (bitte unbedingt angeben): 253302324375 Prothesen-Projekt Riwne
Spendenbescheinigungen sind möglich. Die Überweisung einer Spende berechtigt nicht zu einer Gegenleistung.
Kontakt bei Fragen oder für weitere Informationen:
Daryna Illienko
Tel.: 030 90295-2624
E-Mail: Daryna.Illienko@ba-pankow.berlin.de
Patient care / 26.01.2026
Das Helios Klinikum Berlin-Buch erhält Zertifizierung als Pankreaskrebszentrum
Berlin-Buch: Das Helios Klinikum Berlin-Buch ist erfolgreich als Pankreaskrebszentrum von der Deutschen Krebsgesellschaft (DKG) zertifiziert worden. Damit unterstreicht der größte Maximalversorger im Nord-Osten der Hauptstadt seinen Anspruch auf höchste Versorgungsqualität sowie ausgeprägte interdisziplinäre Expertise in der Diagnostik und Therapie von Erkrankungen der Bauchspeicheldrüse. Das Zertifizierte Pankreaskrebszentrum bündelt spezialisierte Kompetenzen aus allen relevanten Fachdisziplinen und bietet Patient:innen aus Berlin und der gesamten Region eine Behandlung auf höchstem medizinischem Niveau.
Die Deutsche Krebsgesellschaft (DKG) hat das Pankreaszentrum des Helios Klinikums Berlin- Buch als zertifiziertes Pankreaskrebszentrum anerkannt. Das Zentrum bündelt Kompetenzen aus den Fachdisziplinen der Allgemein-, Viszeral- und Onkologischen Chirurgie, Inneren Medizin und Gastroenterologie, Onkologie, Strahlentherapie und Radioonkologie, Diagnostischen und Interventionellen Radiologie sowie der Nuklearmedizin. „Die erfolgreiche Zertifizierung unseres Pankreaskrebszentrums ist ein wichtiger Meilenstein für den Standort Berlin-Buch. Sie unterstreicht nicht nur unsere medizinische Expertise, sondern auch unser stetes Bestreben, moderne Therapiekonzepte frühzeitig in die klinische Versorgung zu integrieren und damit die Behandlungsmöglichkeiten für unsere Patient:innen kontinuierlich weiterzuentwickeln“, betont Prof. Dr. med. Roger Wahba, Chefarzt der Allgemein-, Viszeral- und Onkologischen Chirurgie am Helios Klinikum Berlin-Buch.
Ein besonderer Schwerpunkt des neu zertifizierten Pankreaskrebszentrums liegt in der chirurgischen Versorgung. Hohe Fallzahlen, ausgewiesene onkologische Expertise und der Einsatz modernster Operationsverfahren gewährleisten eine exzellente Behandlungsqualität. Dazu zählt auch die robotergestützte Chirurgie, die hochpräzise und gleichzeitig besonders schonende Eingriffe ermöglicht und damit zu verbesserten postoperativen Ergebnissen sowie einer schnelleren Genesung beitragen kann.
Darüber hinaus eröffnet das Pankreaskrebszentrum neue therapeutische Perspektiven für Patient:innen mit lokal fortgeschrittenen, bislang inoperablen Tumoren. Erstmals kommt hier die Elektrochemotherapie zum Einsatz – ein innovatives Verfahren, bei dem gezielt gesetzte
elektrische Impulse die Aufnahme und Wirksamkeit von Chemotherapeutika im Tumorgewebe deutlich steigern.
Ein weiteres zukunftsweisendes High-Tech-Therapiekonzept befindet sich derzeit in Vorbereitung: die Brachytherapie mit endoskopisch eingebrachten radioaktiven Nanopartikeln. Ziel dieses Verfahrens ist es, lokal begrenzte Tumoren präzise von innen heraus zu behandeln und damit neue Möglichkeiten in der personalisierten Therapie von Pankreaskarzinomen zu eröffnen. Erkrankungen der Bauchspeicheldrüse – von gutartigen Veränderungen wie Zysten über akute und chronische Entzündungen (Pankreatitis) bis hin zu bösartigen Erkrankungen wie Pankreaskarzinomen oder neuroendokrinen Tumoren – erfordern ein hohes Maß an Expertise und eine enge interdisziplinäre Zusammenarbeit.
In der spezialisierten Pankreassprechstunde des Helios Klinikums Berlin-Buch werden Patient:innen von Ärzt:innen verschiedener Fachdisziplinen gemeinsam umfassend betreut. Die individuelle Therapieplanung erfolgt in mehrfach wöchentlich stattfindenden interdisziplinären Tumorkonferenzen. Modernste Operations- und Behandlungsmethoden, strukturierte Therapieabläufe sowie kurze diagnostische Wege gewährleisten ein Höchstmaß an Präzision und Sicherheit. Eine kontinuierliche endoskopische und radiologische Bereitschaft stellt zudem sicher, dass auch in Notfallsituationen rund um die Uhr jederzeit eine optimale Behandlungsmöglichkeit sichergestellt ist und Patient:innen optimal versorgt sind.
Mit der Zertifizierung des Pankreaskrebszentrums stärkt das Helios Klinikum Berlin-Buch seine Position als zentrale regionale Anlaufstelle für die Behandlung von Erkrankungen der Bauchspeicheldrüse und steht für eine innovative, qualitätsgesicherte Patientenversorgung auf höchstem Niveau.
Über das Helios Klinikum Berlin-Buch
Das Helios Klinikum Berlin-Buch ist ein modernes Krankenhaus der Maximalversorgung mit über 1.000 Betten in mehr als 60 Kliniken, Instituten und spezialisierten Zentren sowie einem Notfallzentrum mit Hubschrauberlandeplatz. Jährlich werden hier mehr als 55.000 stationäre und über 144.000 ambulante Patienten mit hohem medizinischem und pflegerischem Standard in Diagnostik und Therapie fachübergreifend behandelt, insbesondere in interdisziplinären Zentren wie z.B. im Brustzentrum, Darmzentrum, Hauttumorzentrum, Perinatalzentrum, der Stroke Unit und in der Chest Pain Unit. Die Klinik ist von der Deutschen Diabetes Gesellschaft als „Klinik für Diabetiker geeignet DDG“ zertifiziert.
Zudem ist die Gefäßmedizin in Berlin-Buch dreifach durch die Fachgesellschaften der DGG (Deutsche Gesellschaft für Gefäßchirurgie und Gefäßmedizin), der DGA (deutsche Gesellschaft für Angiologie) und der DEGIR (deutsche Gesellschaft für interventionelle Radiologie) als Gefäßzentrum zertifiziert.
Gelegen mitten in Berlin-Brandenburg, im grünen Nordosten Berlins in Pankow und in unmittelbarer Nähe zum Barnim, ist das Klinikum mit der S-Bahn (S 2) und Buslinie 893 oder per Auto (ca. 20 km vom Brandenburger Tor entfernt) direkt zu erreichen.
Helios gehört zum Gesundheitskonzern Fresenius und ist Europas führender privater Gesundheitsdienstleister mit rund 128.000 Mitarbeitenden. Zu Fresenius Helios gehören die Helios Gruppe in Deutschland sowie Quirónsalud in Spanien.
Patient care / 26.01.2026
Mehr Sicherheit und Effizienz im OP
Digitales Narkoseprotokoll wird zum Standard im Helios Klinikum Berlin-Buch
Das Helios Klinikum Berlin-Buch geht einen weiteren Schritt in Richtung Digitalisierung: Mit der Einführung des digitalen Narkoseprotokolls verbessert sich die Qualität der medizinischen Dokumentation deutlich. Durch die automatisierte Erfassung vitaler Parameter und eine vereinfachte Dateneingabe per Mausklick oder über voreingestellte Standards wird der Dokumentationsaufwand für das anästhesiologische Team erheblich reduziert.
„Die digitale Narkosedokumentation ermöglicht uns eine präzisere und effizientere Erfassung aller relevanten Informationen während des Eingriffs. Das bedeutet nicht nur eine Zeitersparnis für unser Team, sondern auch eine höhere Patient:innensicherheit“, erklärt Dr. med. David Schwaiberger, Chefarzt Anästhesie, perioperative Medizin und Schmerztherapie im Helios Klinikum Berlin-Buch. „Wir können uns in kritischen Situationen vollständig auf unsere Patient:innen konzentrieren, ohne diese im Nachhinein aufwändig nachdokumentieren zu müssen. Außerdem stehen uns verbesserte Möglichkeiten zur Auswertung zur Verfügung, was ebenfalls positiv für die Patientensicherheit ist.“
Optimierte Prozesse
Im Gegensatz zu den bisherigen papierbasierten Protokollen bietet die digitale Lösung eine vollständige und verlustfreie Dokumentation. Vitalparameter, Laborwerte und Medikamentendosierungen werden automatisiert erfasst und direkt in das System integriert. Dies reduziert potenzielle Fehlerquellen und erleichtert die Nachverfolgbarkeit relevanter Daten. Auch die automatische Plausibilitätsprüfung trägt dazu bei, dass alle Eingaben korrekt und vollständig sind. „Das digitale System bietet uns jetzt eine nachhaltige, langfristig sicherere Lösung, die zugleich unsere interdisziplinäre Zusammenarbeit fördert“, ergänzt Dr. Schwaiberger.
Schnellere Versorgung
Neben der verbesserten Datensicherheit und Nachvollziehbarkeit profitieren auch die Patient:innen: Das digitale Narkoseprotokoll ermöglicht eine schnellere und gezieltere Versorgung im OP und reduziert gleichzeitig den administrativen Aufwand. Dies wirkt sich positiv auf die Zufriedenheit des Personals und der Patient:innen aus.
Das digitale Narkoseprotokoll im Helios Klinikum Berlin-Buch basiert auf einer Software, die mit verschiedenen Geräten kompatibel ist. Durch integrierte Schnittstellen können Daten aus Überwachungsmonitoren und Laboren nahtlos übernommen werden, was den klinischen Alltag weiter erleichtert. „Wir sind überzeugt, dass wir durch diese Digitalisierung nicht nur unsere internen Abläufe optimieren, sondern auch einen wertvollen Beitrag zur Qualitätssicherung in der Anästhesiologie leisten. Außerdem haben wir nun die Möglichkeit die Weiterbildungsinhalte zum Facharzt für Anästhesiologie unserer Ärzt:innen in Weiterbildung adäquat zu dokumentieren“, betont Dr. Schwaiberger abschließend. Auf der Intensiv- und der Intermediate Care Station in Berlin-Buch wird das System bereits seit mehreren Jahren erfolgreich eingesetzt.
Living, Education / 23.01.2026
Neue Kultur im Quartier
Von Klangkunst bis Blindspot-Konzerte: Anna Petzer hat Leben in das leerstehende Festhaus des Ludwig Hoffmann Quartiers gebracht. Im Interview berichtet sie über Chancen, Vernetzung, Musikförderung und kulturelle Highlights für Buch
Sie engagieren sich als Künstlerin seit 2023 für die nachhaltige kulturelle Nutzung des Festhauses im Ludwig Hoffmann Quartier. Was ist das Besondere an diesem Ort?
Es ist ein Kulturhaus, das als solches konzeptionell mitbedacht wurde: Im Zentrum des Krankenhaus-Geländes wurde ein Gemeinschaftshaus gebaut, damit dort Ärzte, Mitarbeitende und Patienten zusammenkommen können. Es ist einerseits ein leerer Raum, der für mich per se spannend ist, weil er gestaltet werden kann und gleichzeitig ein Kulturraum, der mit Bühne, Tanzfläche und besonderer Akustik nach künstlerischer Belebung ruft. Und schließlich ist bemerkenswert, dass es in Buch zwar kulturelle Aktivitäten und Initiativen gibt, aber kein Kulturhaus. Für mich hieß das: Hier steht ein Kulturraum leer, und da gibt es meines Erachtens einen Bedarf – wie kann das zusammengebracht und der Ort wieder lebendig gestaltet werden?
Es gab andere Ideen für das Festhaus, die sich jedoch nicht umsetzen ließen. Der Eigentümer, Andreas Dahlke, hat mir die Chance gegeben, kulturelle Angebote zu schaffen, dafür Ansprechpartnerin zu sein und zu schauen, ob sich durch die Vermietung der Säle auch eine wirtschaftliche Perspektive für eine Kultureinrichtung aufbauen lässt.
Wie sind Sie an diese Aufgabe herangegangen?
Für mich waren drei Hauptaufgaben entscheidend: die Anbindung des Hauses an die Kunstszene Berlins, kulturelle Bildungsformate zu erproben und lokale Akteur:innen mit dem Ort zu vernetzen.
Im Frühjahr 2023 holte ich Regisseurin Nora Krahl mit Probenarbeiten für eine Virtual-Reality-Oper in den Saal. Um darüber hinaus ein Gefühl für das Haus und das Quartier zu entwickeln, setzte ich zusammen mit Kolleginnen eine erste eigene Veranstaltung, das Stimme-Voice-Festival, um. Etwa 40 Teilnehmende beschäftigten sich fünf Tage lang mit Gesang, Stimme und Atem – darunter auch Pädagog:innen aus Buch und Karow.
Die Akustik des Saales ist für mich als Musikerin reizvoll. Daher habe ich zum Tag des offenen Denkmals 2024 mit dem Klangkünstler Martin Supper eine künstlerische Intervention zu Klang und Architektur realisiert, die Besuchende einlud, die Ästhetik und das akustische Potential des Kulturdenkmals zu erleben.
Daneben war mir wichtig, den Raum für soziale Initiativen zu öffnen. Der Bucher Bürgerverein war hier mit den Bürgerforen. Hier fand die Kinder- und Jugendkonferenz des Bezirks statt. Der Verein „Kultur im Quartier“ erhielt die Möglichkeit, Räume des Festhauses für Lesungen, Flohmärkte und als Kulturtreffpunkt zu nutzen.
Parallel nahm ich in Bucher Netzwerkenteil, etwa in der Planungsraumkonferenz für Einrichtungen, die mit Kindern und Jugendlichen arbeiten. Hier hatte ich die Beteiligung an der Fête de la Musique angeregt, die 2024 erstmals in Buch stattfand.
Um die Kultur finanzieren zu können, habe ich neben der Vermietung viele Förderanträge gestellt, auch mit Partnern wie der Volkshochschule. Erfolgreich war jedoch einzig die Förderung der Blindspot-Konzerte durch die Musicboard Berlin GmbH.
Welchen Ansatz hatten diese Konzerte?
Die Konzertreihe war auf das Förderprogramm „Pop im Kiez“ angelegt. Blindspot-Konzerte, weil sie einen kulturell „blinden Fleck“ beleben. Um den Auftrittsort zu erproben, entstand ein breites Crossover-Programm.
Wir hatten zum Beispiel ein Streichquintett von renommierten klassischen Musikern da, die als „Wooden Elephant“ elektronische Alben auf analoge Instrumente übertragen. Sie spielten „Homogenic“ von Björk. Dann gab es Musik aus Lateinamerika von „Sonqo“ und „Los Pitutos“ sowie Folk und Jazz von Duo „Hjorton“, Singer-Song-Writerin „Oktober“ und Hauke Renken. „LouLou“ und „Panoptic“ verwoben Operngesang, Pop-Balladen und elektronische Musik. Und für eines der Konzerte konnte ich Hilde Kappes gewinnen, eine Ausnahmekünstlerin im Bereich der experimentellen Stimmkunst.
Welche Resonanz gab es auf die Konzerte?
In der Regel kamen rund 40 Leute. Beim Konzert von „Wooden Elephant“ war der Saal mit 100 Gästen so voll, dass es keine Stühle mehr gab. Bei weniger Publikum konnten wir durch Lichttechnik eine wohnzimmerartige Atmosphäre erzeugen. – Ich denke, insgesamt ist eine gute Wahrnehmung des Hauses entstanden, verknüpft mit Kunst und Kultur.
Wie hat die Vermietung der Säle funktioniert?
Wir haben die Räume für Events, als Drehort oder für private Feiern vermietet. Um ausreichend Einnahmen zu erzielen, müsste man sehr häufig vermieten. Immer würde etwas passieren, das mit dem Ort hier nichts zu tun hat, den Erwartungen an das Wohnquartier entgegenstünde und die Idee einer Kultureinrichtung auch nicht unterstützt. Gleichzeitig wurde die kulturelle Belebung von vielen Leuten geschätzt. Die Perspektive müsste, denke ich, eine reine Nutzung durch Kunst- und Kulturprogramm sein, welche aus dem Ort selbst wachsen darf.
Wie könnte die Zukunft als Kulturhaus gesichert werden?
Es bedürfte einer kulturpolitischen Agenda und Förderung, die es ermöglicht, Räume stabil aufzubauen und zu bespielen. Alles, was gerade wegbricht. Im Grunde müsste es jemanden geben, der diesen Kulturort in Trägerschaft mit einer kulturellen Vision übernimmt. Andreas Dahlke wäre dafür offen.
Interview: Christine Minkewitz/Campus Berlin-Buch GmbH
Das Interview erschien zuerst im Standortjournal buchinside 1/2026
21.01.2026
Kreislauffähige Verwaltung: Cradle to Cradle NGO übergibt Handlungspapier an Bezirksbürgermeisterin Dr. Cordelia Koch
Der Bezirk Berlin-Pankow will eine Vorreiterrolle in nachhaltiger Verwaltung und Kreislaufwirtschaft einnehmen. Dazu soll Cradle to Cradle (C2C) als ganzheitlicher kreislaufwirtschaftlicher Ansatz stärker in Verwaltungsprozesse integriert werden. Am 20. Januar 2026 wurde das Handlungspapier „Cradle to Cradle in Berlin-Pankow“ von Cradle to Cradle NGO an die Bezirksbürgermeisterin Dr. Cordelia Koch übergeben.
Das Handlungspapier bündelt erstmals praxisnahe Empfehlungen, die direkt an bestehende Strukturen und Prozesse der Bezirksverwaltung anknüpfen. Mit der Übergabe des Handlungspapiers setzt der Bezirk Pankow ein deutliches Zeichen: Die Transformation hin zu einer kreislauffähigen, zukunftsfähigen Verwaltung kann gelingen, wenn politische Beschlüsse, fachliche Expertise und die Erfahrung der Verwaltung zusammengeführt werden. Mit dem Handlungspapier liegt nun eine konkrete Grundlage vor, um bestehende Beschlüsse mit Leben zu füllen. Das Thema Kreislaufwirtschaft ist auch ein wichtiges Thema im Pankower Klimaschutzkonzept. So soll die Maßnahme „VW-09 Kreislauffähige Verwaltung“ das Thema im Bezirksamt verankern.
Entstehung und Hintergrund
Das Handlungspapier ist Ergebnis eines mehrjährigen Prozesses. Bereits 2021 beschloss die Bezirksverordnetenversammlung (BVV), Cradle to Cradle im Bezirk Berlin-Pankow schrittweise umzusetzen. Im selben Jahr trat Pankow dem kommunalen Netzwerk C2C Regionen bei. Im Jahr 2025 folgte eine gemeinsame Veranstaltungsreihe von Bezirksamt und Cradle to Cradle NGO. Mitarbeitende aus verschiedenen Fachämtern entwickelten dabei konkrete Ansätze für die Verwaltungspraxis. Die Workshops fanden überwiegend im C2C LAB in Berlin statt und bildeten die fachliche Grundlage für das nun vorliegende Handlungspapier.
Drei priorisierte Handlungsfelder
Aus den Ergebnissen der Veranstaltungsreihe leitet das Handlungspapier drei priorisierte Handlungsfelder ab:
● Bauen: Künftig sollten Bau- und Sanierungsprojekte stärker so geplant werden, dass eingesetzte Materialien gesund, rückbaubar und wiederverwendbar sind. Gebäude werden dabei als Materiallager verstanden.
● Beschaffung: Vorgeschlagen wird eine verbindliche Dienstanweisung, die klare Kriterien für die Beschaffung von Produkten und Dienstleistungen festlegt.
● Verwaltung: Empfohlen wird, C2C strategisch in bestehende ämterübergreifende Steuerungsrunden sowie in Weiterbildungsangebote für Mitarbeitende zu integrieren.
Warum Cradle to Cradle
Cradle to Cradle ist ein ganzheitlicher Ansatz, der über die klassische Kreislaufwirtschaft hinausgeht. Ziel ist nicht nur, Schäden zu reduzieren, sondern durch das Handeln positiv zu wirken und Mehrwert zu schaffen. Ziel ist ein positiver Fußabdruck. Produkte und Prozesse werden so gestaltet, dass kein Abfall entsteht, sondern Materialien in biologischen und technischen Kreisläufen zirkulieren. Eingesetzte Materialien sollen sowohl für Mensch als auch Umwelt gesund sein. Ökologische, wirtschaftliche und soziale Aspekte werden dabei gemeinsam gedacht. Dieser Ansatz soll der Komplexität einer kommunalen Verwaltung gerecht werden und Lösungsansätze für unterschiedliche Verwaltungsbereiche bieten.
Mehrwert für die Menschen im Bezirk
Die Umsetzung der vorgeschlagenen Maßnahmen wirkt sich direkt auf den Alltag der Bürger:innen aus. Gesündere Gebäude verbessern etwa das Raumklima. Öffentliche Mittel werden effizienter eingesetzt durch geringere Lebenszykluskosten. Zudem stärkt der Ansatz regionale Wertschöpfung und Innovation.
Kontakt:
Leitstelle Klimaschutz Angelika Haaser (Klimaschutzbeauftragte)
klimaschutz@ba-pankow.berlin.de
https://www.berlin.de/ba-pankow/politik-und-verwaltung/beauftragte/klimaschutz/artikel.1632779.php
Living / 21.01.2026
Kreislauffähige Verwaltung: Cradle to Cradle NGO übergibt Handlungspapier an Bezirksbürgermeisterin Dr. Cordelia Koch
Der Bezirk Berlin-Pankow will eine Vorreiterrolle in nachhaltiger Verwaltung und Kreislaufwirtschaft einnehmen. Dazu soll Cradle to Cradle (C2C) als ganzheitlicher kreislaufwirtschaftlicher Ansatz stärker in Verwaltungsprozesse integriert werden. Am 20. Januar 2026 wurde das Handlungspapier „Cradle to Cradle in Berlin-Pankow“ von Cradle to Cradle NGO an die Bezirksbürgermeisterin Dr. Cordelia Koch übergeben.
Das Handlungspapier bündelt erstmals praxisnahe Empfehlungen, die direkt an bestehende Strukturen und Prozesse der Bezirksverwaltung anknüpfen. Mit der Übergabe des Handlungspapiers setzt der Bezirk Pankow ein deutliches Zeichen: Die Transformation hin zu einer kreislauffähigen, zukunftsfähigen Verwaltung kann gelingen, wenn politische Beschlüsse, fachliche Expertise und die Erfahrung der Verwaltung zusammengeführt werden. Mit dem Handlungspapier liegt nun eine konkrete Grundlage vor, um bestehende Beschlüsse mit Leben zu füllen. Das Thema Kreislaufwirtschaft ist auch ein wichtiges Thema im Pankower Klimaschutzkonzept. So soll die Maßnahme „VW-09 Kreislauffähige Verwaltung“ das Thema im Bezirksamt verankern.
Entstehung und Hintergrund
Das Handlungspapier ist Ergebnis eines mehrjährigen Prozesses. Bereits 2021 beschloss die Bezirksverordnetenversammlung (BVV), Cradle to Cradle im Bezirk Berlin-Pankow schrittweise umzusetzen. Im selben Jahr trat Pankow dem kommunalen Netzwerk C2C Regionen bei. Im Jahr 2025 folgte eine gemeinsame Veranstaltungsreihe von Bezirksamt und Cradle to Cradle NGO. Mitarbeitende aus verschiedenen Fachämtern entwickelten dabei konkrete Ansätze für die Verwaltungspraxis. Die Workshops fanden überwiegend im C2C LAB in Berlin statt und bildeten die fachliche Grundlage für das nun vorliegende Handlungspapier.
Drei priorisierte Handlungsfelder
Aus den Ergebnissen der Veranstaltungsreihe leitet das Handlungspapier drei priorisierte Handlungsfelder ab:
● Bauen: Künftig sollten Bau- und Sanierungsprojekte stärker so geplant werden, dass eingesetzte Materialien gesund, rückbaubar und wiederverwendbar sind. Gebäude werden dabei als Materiallager verstanden.
● Beschaffung: Vorgeschlagen wird eine verbindliche Dienstanweisung, die klare Kriterien für die Beschaffung von Produkten und Dienstleistungen festlegt.
● Verwaltung: Empfohlen wird, C2C strategisch in bestehende ämterübergreifende Steuerungsrunden sowie in Weiterbildungsangebote für Mitarbeitende zu integrieren.
Warum Cradle to Cradle
Cradle to Cradle ist ein ganzheitlicher Ansatz, der über die klassische Kreislaufwirtschaft hinausgeht. Ziel ist nicht nur, Schäden zu reduzieren, sondern durch das Handeln positiv zu wirken und Mehrwert zu schaffen. Ziel ist ein positiver Fußabdruck. Produkte und Prozesse werden so gestaltet, dass kein Abfall entsteht, sondern Materialien in biologischen und technischen Kreisläufen zirkulieren. Eingesetzte Materialien sollen sowohl für Mensch als auch Umwelt gesund sein. Ökologische, wirtschaftliche und soziale Aspekte werden dabei gemeinsam gedacht. Dieser Ansatz soll der Komplexität einer kommunalen Verwaltung gerecht werden und Lösungsansätze für unterschiedliche Verwaltungsbereiche bieten.
Mehrwert für die Menschen im Bezirk
Die Umsetzung der vorgeschlagenen Maßnahmen wirkt sich direkt auf den Alltag der Bürger:innen aus. Gesündere Gebäude verbessern etwa das Raumklima. Öffentliche Mittel werden effizienter eingesetzt durch geringere Lebenszykluskosten. Zudem stärkt der Ansatz regionale Wertschöpfung und Innovation.
Kontakt:
Leitstelle Klimaschutz Angelika Haaser (Klimaschutzbeauftragte)
klimaschutz@ba-pankow.berlin.de
https://www.berlin.de/ba-pankow/politik-und-verwaltung/beauftragte/klimaschutz/artikel.1632779.php
Innovation / 14.01.2026
A fresh take on proteomics
Start-up company Absea Biotechnology GmbH is developing new proteomics technologies. An interview with Dr. Philip Lössl, Senior VP Science and Business Development
What makes the Absea Biotechnology Group special?
Absea Biotechnology develops protein science technologies to advance proteomics. One of our main areas of focus is developing monoclonal antibodies for the entire human proteome. These antibodies can detect highly specific molecular biomarkers or diseased cells, such as those associated with cancer or autoimmune diseases. In collaboration with our sister companies in China and the U.S., we have amassed the world’s largest library of recombinant human proteins, which we are continually expanding through our high-throughput protein production platform. Alongside this, we are establishing mass spectrometry pipelines in Berlin to better understand protein–drug interactions (PDIs).
We see ourselves as partners and service providers in proteomics, in vitro diagnostics, and pharmaceutical and life sciences research.
How did the Absea Biotechnology Group come about?
Immunology professor Wei Zhang laid the groundwork. While earning her Ph.D. at Cambridge, she collaborated with Nobel Prize winners César Milstein and Gregory Winter, who studied the fundamentals of monoclonal antibodies. After founding her first antibody company, Zhang worked closely with the Human Protein Atlas project. Absea later developed an even larger partnership with Olink, a Swedish company that is now part of ThermoFisher. Since then, Absea has developed thousands of protein antigens and monoclonal antibodies for Olink. In 2020, the Absea Group was reorganized around bioinformatician Tao Chen to better support this proteome-wide approach. In 2023, we established our Berlin-based start-up, focusing on mass spectrometry research and development.
What is the secret behind Absea’s extensive protein library?
Tao Chen developed a machine learning-based algorithm for designing protein constructs. These constructs correspond to natural sequences found in our bodies, though they are sometimes slightly shorter. Thanks to the algorithm, we know exactly how to shorten the proteins in order to produce them efficiently and cost-effectively with a high success rate.
What innovations are you pursuing?
Our antibody and protein libraries map the proteome and support affinity-based methods. This treasure trove of molecules can also help us develop more unique mass spectrometry technologies and complement “making molecules” with “mapping molecules.” Our scientific advisors, Mikhail Savitski from the European Molecular Biology Laboratory (EMBL) in Heidelberg and Fan Liu from the Leibniz-Forschungsinstitut für Molekulare Pharmakologie (FMP), both leading experts in mass spectrometry proteomics, encouraged us in this endeavor. Together with Matthias Mann– Germany’s most cited researcher, one of the founding fathers of proteomics, and a researcher at the Max Planck Institute of Biochemistry (MPIB) in Martinsried – we published an approach to using our proteins for clinical testing mass spectrometry.
What does this approach entail?
Proteomics typically only allows for the relative quantification of protein biomarkers: a physician could tell you that you have more of a certain protein in your blood than last time, but they could not tell you the exact amount. Therefore, absolute quantification of biomarkers is important for clinical diagnostics. Until now, peptides labeled with heavy isotopes have been used for this purpose. However, this method only allows the part of the protein biomarker covered by the peptide to be seen and quantified. For this reason, we started producing whole proteins labeled with isotopes. Until now, this was not possible on a large scale. Thanks to our many years of experience in protein production, however, we have figured out how to do this.
When these labeled proteins are added to the sample, they are much more similar to the biomarker because both are proteins. Unlike peptides, proteins can be included in sample preparation. This enables researchers to monitor where deviations occur. During sample preparation, the biomarker and the labeled protein are broken down into peptides. The isotope-labeled counterpart is also found in the peptides. This provides a large number of data points for quantifying the biomarker. If the correlation with the labeled counterpart is incorrect, further mass spectrometry measurements can determine what happened in this region.
This allows parallel and highly sensitive testing of entire protein panels for a specific disease to detect abnormal quantities. At this level, the results could be relevant to clinical practice.
A path to clinical application would therefore be possible.
That is our hope. The plasma proteomics community is proposing the same approach. We are already working with a European university hospital, but we are still in the research and development phase.
However, we have even more plans: we are developing a methodology platform to better map protein–protein and protein–drug interactions at the molecular level. Our goal is to analyze these interactions directly in intact cells, tissue lysates, and cell lysates to gain a better understanding of diseases and the effects of drugs. Ultimately, we want to help our partners develop more effective drugs.
How would you go about doing that?
The first step is to determine if a drug binds to the intended protein and if there are any other unexpected – or even undesirable – binding partners. We use mass spectrometry technology to accomplish this. This technology can show us which protein areas are blocked by a drug across the entire proteome. We also discover the precise location where the drug binds. This information tells us, for example, whether the drug can inactivate the protein or prevent it from interacting with other proteins.
The second step involves protein-protein interactions (PPIs). Which PPIs occur in treated or untreated cells? Which ones occur in healthy or diseased cells? Crosslinking mass spectrometry provides an overview of the entire cellular network. Using our antibody libraries, we can then go into greater depth: we can use crosslinking to fix all protein–protein contacts in the cell. Then, the protein of interest can be enriched using one of our numerous antibodies and extracted from the cell with all its interaction partners for analysis.
Which customers are you targeting with this approach?
For pharmaceutical customers, we can identify disease-relevant protein targets for drugs in the early stages of development. By showing exactly how drugs work, we can determine which candidates are worth further development.
Another customer group consists of protein biotechnology companies that specialize in AI. Our comprehensive, high-quality datasets contain thousands of PPIs and PDIs, providing these companies with valuable information for developing their AI models.
Starting in January, your start-up will be located in the BerlinBioCube incubator
We look forward to being in the same building as the other start-ups, exchanging ideas and supporting each other. I believe this is an ideal ecosystem for us to grow in. We already have academic collaborations on campus with the FMP and the Max Delbrück Center. We also have strong relationships with biotech companies. We see a lot of potential for joint projects at this location.
The interview first appeared in Standortjournal buchinside 1/2026.
Living / 14.01.2026
Für ein gewaltfreies Miteinander, gegen Antisemitismus und Rassismus – 27. Lichterkette anlässlich des 81. Jahrestages der Befreiung des KZ Auschwitz
Anlässlich des 81. Jahrestages der Befreiung des Konzentrationslagers Auschwitz findet am Dienstag, dem 27. Januar 2026 ab 18 Uhr die mittlerweile 27. Lichterkette in Pankow statt. Treffpunkt ist um 18 Uhr vor dem ehemaligen Jüdischen Waisenhaus Pankow, der heutigen Janusz-Korzcak-Bibliothek, in der Berliner Str. 120/121, 13187 Berlin. Es wird darum gebeten, eigene Kerzen mitzubringen.
Nach der Auftaktveranstaltung, die um 18 Uhr von Bezirksbürgermeisterin Cordelia Koch eröffnet wird, ziehen die Teilnehmenden mit Kerzen weiter zur Pankower Kirche. Auf dem Weg wird es einen Halt mit Redebeiträgen vor dem ehemaligen Gartenhaus von Josef Garbáty geben. Auf der Kreuzung Breite Str. / Berliner Str. wird der Verkehr für eine Gedenkminute unterbrochen. Anschließend findet in der Kirche Alt-Pankow eine Gedenkveranstaltung mit Pankower Chören statt.
Holocaust-Gedenktag am 27. Januar
Der 27. Januar ist seit 1996 offizieller Gedenktag in der Bundesrepublik Deutschland. Seit 1999 gestalten Engagierte in Pankow eine Lichterkette, um an die Befreiung von Auschwitz durch die sowjetischen Soldaten zu erinnern. In diesem Jahr jährt sich die Befreiung schon zum 81. Mal.
Die Kommission für Bürgerarbeit gibt gemeinsam mit der Evangelischen Kirchengemeinde Alt-Pankow und der Kreisvereinigung Pankow der Verfolgten des Naziregimes – Bund der Antifaschistinnen und Antifaschisten (VVN-BdA) am Tag des Gedenkens an die Opfer des Holocaust dem Erinnern einen Ort, einen Raum und eine Gestalt mit der nunmehr 27. Lichterkette.
Es geht den Veranstaltenden nicht nur um das Gedenken für die ermordeten jüdischen Menschen und die vielen anderen Opfer. Sie wollen auch verdeutlichen, dass die Herausforderungen offensichtlich wachsen. Auch deshalb soll mit der Veranstaltung ein Beitrag für das Zusammenleben in gegenseitiger Akzeptanz geleistet werden – unabhängig von Herkunft, Religion und Lebenseinstellung. Alle Interessierten sind dazu aufgerufen, sich vor dem Hintergrund eines zunehmenden Rassismus, des anwachsenden Antisemitismus und Nationalismus mit ihrer Teilnahme an der Gedenkveranstaltung für ein solidarisches Miteinander im Bezirk zu engagieren. Im Sinne des Gedenkens wird darum gebeten, auf nationale Symbole und Parteifahnen zu verzichten.
Weitere Informationen: https://lichterkette-pankow.de/
Pressekontakt:
Jutta Kayser, Tel. 030 – 47 54 06 42, info@lichterkette-pankow.de
Living / 13.01.2026
3. Pankower Gastronomiegipfel am 22. Januar in der WABE rückt Außengastronomie in den Fokus
Das Bezirksamt Pankow lädt am 22. Januar 2026 von 13:00 bis 15:00 Uhr zum 3. Pankower Gastronomiegipfel in die WABEin der Danziger Straße 101, 10405 Berlin ein. Unter dem Titel „Mehr Vielfalt, mehr Verantwortung: Gastronomie als Motor der Stadt“ steht die Außengastronomie im Mittelpunkt der Veranstaltung.
Für das Bezirksamt Pankow ist die Gastronomie ein zentraler Treiber urbaner Lebendigkeit: Sie schafft Begegnungsräume, steigert die Aufenthaltsqualität und setzt wirtschaftliche Impulse. Gleichzeitig kommt es insbesondere im Zusammenhang mit Außengastronomie immer wieder zu Nutzungskonflikten, etwa durch Lärm oder unterschiedliche Erwartungen von Anwohnenden und Betrieben.
Herausforderungen und Lösungsansätze für die Außengastronomie im Fokus
Vor dem Hintergrund des Schankvorgartenkonflikts um das Café „SchwarzSauer“ im Jahr 2025 widmet sich der diesjährige Gastronomiegipfel den Herausforderungen und Lösungsansätzen für die Außengastronomie in urbanen Lagen. Beim nunmehr dritten Dialogforum für die Branche sollen Gastronominnen und Gastronomen erneut ihre Perspektiven einbringen und eigene Anliegen formulieren. Ziel ist es, den Austausch zwischen Gastronomie, Verwaltung und Nachbarschaft weiter zu vertiefen.
Nach der Eröffnung durch die Bezirksbürgermeisterin Dr. Cordelia Koch um 13:00 Uhr folgt eine Podiumsdiskussion zum Thema „Aktueller Rahmen für die Außengastronomie – Lösungen und Perspektiven“. Die Diskussion wird moderiert von Philip Ibrahim, Vizepräsident des DEHOGA Berlin. Auf dem Podium diskutieren Dr. Cordelia Koch, Rechtsanwalt Tjarde Elix, die Gastronomen Verda Sindiran und Thorsten Sowade sowie Max E. Neumann vom Tourismusverein Berlin-Pankow e. V.
Ziel des 3. Pankower Gastronomiegipfels ist es, das gegenseitige Verständnis für die unterschiedlichen Interessen von Gastronomie, Verwaltung und Nachbarschaft zu stärken. Darüber hinaus sollen konkrete Ideen und Ansatzpunkte für nachbarschaftsverträgliche Lösungen in den urbanen Gebieten des Bezirks gesammelt werden. Der Gipfel versteht sich als Auftakt für einen konstruktiven Austausch und als Beginn eines gemeinsamen Lern- und Verständigungsprozesses.
Um Anmeldung per E-Mail an info.wirtschaft@ba-pankow.berlin.de wird gebeten.
Living / 13.01.2026
Kaffeewette 2026: Pankow sammelt bis 5. Februar Kaffee und unterstützt die Kältehilfe
Die vom Reinickendorfer Einzelhändler Michael Lind initiierte Kaffeewette gegen die Kälte startet am 19. Januar in eine neue Runde. Erstmals werden dann fast alle Berliner Bezirke dabei sein. Alle Interessierten sind aufgerufen, bis Donnerstag, den 5. Februar 2026, Kaffee für die Kältehilfe zu spenden. Mit dem Ziel möglichst viel Kaffee für die Einrichtungen der Kältehilfe in ihren Bezirken zu sammeln, damit eine große Geldspende obendrauf kommt: Denn jeder Bezirk, der es schafft, mindestens 500 Kaffeepäckchen zu sammeln, erhält von Herrn Michael Lind oder seinen Aktionspartnern Ralf Oelmann, Hasan Ilter und Mike Baer je 2.500 Euro zusätzlich für die Kältehilfe im jeweiligen Bezirk. Und am Ende steht natürlich auch die Challenge: Welcher Bezirk schafft es, den meisten Kaffee für die Kältehilfe zu sammeln?
Vier Bürgerämter als Sammelstellen
Das Bezirksamt Pankow hat dazu Sammelstellen in den vier Bürgerämtern eingerichtet. Die Kaffeespenden können vom 19. Januar bis 5. Februar zu den regulären Öffnungszeiten (Mo. 8 – 16, Di. Do. 9.30 – 18, Mi. 8 – 14, Fr. 8 – 13 Uhr) jeweils in den Zimmern der Leitung abgegeben werden:
- Bürgeramt Weißensee, Berliner Allee 252-260, 13088 Berlin, Raum 160
- Bürgeramt Buch, Franz-Schmidt-Straße 8-10, 13125 Berlin, am Infotresen
- Bürgeramt Prenzlauer Berg, Fröbelstraße 17, Haus 6, am Platz 9
- Bürgeramt Pankow, Breite Straße 24A-26, 13187 Berlin, Raum EG 06
Dazu erklärt Bezirksbürgermeisterin Dr. Cordelia Koch: „Ich finde es toll, dass wir dieses Jahr auch mit dabei sind und setze auf die Spendenbereitschaft und Nächstenliebe der Pankower Bevölkerung. Als einwohnerstärkster Bezirk sollten wir einen respektablen Beitrag leisten können. Ich rufe die Pankowerinnen und Pankower auf, die Aktion durch zahlreiche Spenden zu unterstützen und bedanke mich herzlich für die Bereitschaft dazu.“
Ergebnispräsentation am 9. Februar 2026
Vor einem Jahr hatten die Reinickendorfer 3051 Päckchen gesammelt und damit die Challenge gewonnen. Als Titelverteidiger lädt das Bezirksamt Reinickendorf Berlins Bezirksbürgermeisterinnen und Bezirksbürgermeister zum offiziellen Abschluss der Kaffeewette am Montag, dem 9. Februar 2026 um 12.00 Uhr in das Foyer des Ernst-Reuter-Saales im Rathaus ein.
Michael Lind: „In einer von vielen als hilflos beschriebenen Zeit muss man anpacken, einfach machen, was im Kleinen bewirken, damit Großes in Gang kommt. Und manchmal ist es eben eine heiße Tasse Kaffee aus der Kaffeewette, eine freundliche Geste, die zu einem stabilen Hilfsangebot von Vereinen und sozialen Diensten in den Kiezen hinführt.“
Regeln:
- Es werden ausschließlich Kaffeepäckchen (Kaffeepulver und Kaffeebohnen) für das Endergebnis berücksichtigt. Kaffeekapseln gelten nicht.
- Anderweitige Spenden wie etwa Tee, Kakao, Milch, Zucker u.ä. werden der Kältehilfe zugeleitet, ohne aber gezählt zu werden.
- Da in der Öffentlichkeit das 500-Gramm-Paket als das gängigste Format gilt, werden je 500 Gramm als ein Paket gezählt. Das heißt: z.B. 100 kg entsprechen 200 Päckchen, die gewertet werden.
Die Berliner Kältehilfe bietet täglich wohnungslosen Menschen einen sicheren Schlafplatz, warme Mahlzeiten, Kleidung, Hygienemöglichkeiten sowie ein Beratungsangebot. Insbesondere in den Wintermonaten werden dadurch Leben gerettet. In der Hauptstadt leben etwa 40.000 Menschen ohne Wohnung. Hier leistet die Kältehilfe der Berliner Stadtmission einen unschätzbaren Dienst.
Research / 09.01.2026
A double-pronged attack on malignant B cells
Multiple myeloma, a cancer of the bone marrow, remains difficult to treat despite modern CAR T cell therapies. In “Molecular Therapy,” a team led by Armin Rehm presents an improved immunotherapy that recognizes two distinct features of malignant cells to destroy the cancer more effectively.
Multiple myeloma is a devastating diagnosis. The disease usually develops in the bone marrow where mature B cells called plasma cells begin to proliferate uncontrollably and produce excessive amounts of antibodies, some of which are defective. The cancer, which destroys bone and other tissues, can become extremely painful. To date, it remains uncurable.
In recent years, modern CAR T cell therapies have significantly extended the lives of many myeloma patients, but their effectiveness has been limited. “In some patients, the treatment does not work at all. In others, relapse occurs sooner or later, which then often rapidly leads to death,” explains Dr. Armin Rehm, Group Leader of the Translational Tumorimmunology lab at the Max Delbrück Center.
In the journal “Molecular Therapy,” the Berlin-based researcher, Dr. Uta Elisabeth Höpken, also at the Max Delbrück Center, and an international team present an optimized immunotherapy: CAR T cells that bind to two receptors simultaneously to destroy cancer cells instead of just one, as was previously the case.
Not all patients express the BCMA receptor
Before the advent of CAR T cell therapy, multiple myeloma was treated with chemotherapy and antibody-based drugs, and sometimes combined with autologous stem cell transplants. These approaches, however, were not curative either. CAR T-cell therapies gave patients new hope.
The treatment involves collecting T cells from patients and genetically engineering them in a bioreactor to express a chimeric antigen receptor, or CAR. These receptors act as sensors that help immune cells detect specific surface proteins. In the case of multiple myeloma, the target is BCMA, a protein found almost exclusively on plasma cells, and not on normal B cells. The modified T cells are then reinfused into patients, where they seek out and destroy cancer cells in the body.
“However, BCMA protein isn’t present on all malignant plasma cells,” says Rehm. In some patients with multiple myeloma, it’s not detectable at all; in others, it disappears over the course of treatment. “That’s why we combined three methods – single-cell RNA sequencing, immunohistochemistry, and flow cytometry – to search for another surface marker characteristic of malignant B cells. That led us to BAFF-R,” says Dr. Agnese Fiori, the study’s first author and a member of Rehm’s team, who now conducts research at Charité- Universitätsmedizin Berlin.
Prevention and treatment of relapse
Two additional researchers also made significant contributions to the study: Professor Jörg Westermann, Deputy Clinic Director and Head of Hematological Diagnostics at Charité, and Professor Jan Krönke, Head of the Department of Internal Medicine C – Hematology, Oncology, Stem Cell Transplantation, and Palliative Medicine at Greifswald University Medical School.
“BAFF-R is particularly abundant on cells from multiple myeloma patients who have relapsed,” says Fiori. In addition, it is often found on abnormal plasma cells without BCMA, which are resistant to conventional treatments. “Therapeutically, it therefore makes sense in two respects to use CAR-T cells that recognize both BCMA and BAFF-R,” explains Rehm.
Around 5 to 30 percent of all patients with multiple myeloma could benefit from this dual approach, adds Rehm. For personalized therapy, it is crucial to identify these patients using an appropriate test before treatment begins, he explains. Such screening would be easy to implement in clinical practice.
Success in experiments with cancer cells
Rehm and his colleagues have tested the bispecific CAR T cells both in multiple myeloma cell lines and in patient-derived bone marrow cells. “In all of our experiments, we showed that the improved CAR T cells remain effective, even when the BCMA receptor is absent or has been lost due to therapy – that is, even when treatment with monospecific CAR T cells has failed,” he explains. He hopes that the new approach can prevent relapse in many patients and also extend lifespan – perhaps even offer a cure.
“To truly assess the potential of our method, an initial clinical trial is now necessary,” Rehm adds. Together with colleagues from the National Center for Tumor Diseases (NCT) – a long-term collaboration between the German Cancer Research Center (DKFZ), excellent partners in university medicine, and other outstanding research partners at various locations in Germany, including the Max Delbrück Center, Charité, and the Berlin Institute of Health (BIH) as partner sites in Berlin – he plans to apply for the requisite funding. He hopes patients may soon be able to benefit from the optimized CAR T cells.
Text: Anke Brodmerkel
www.mdc-berlin.deLiving, Education / 09.01.2026
Gute Vorsätze leicht umgesetzt – Die Angebote der VHS Pankow im Jahr 2026
Die Umfrage in Deutschland zu den beliebtesten guten Vorsätzen für das Jahr 2026 hat ergeben, dass von den Befragten 52% mehr Geld sparen möchten, 50% sich gesünder ernähren wollen, 48% mehr Sport treiben möchten, 37% abnehmen wollen und
35% mehr Zeit mit der Familie oder Freunden verbringen möchten. (Quelle: Statistisches Bundesamt)
Breites Themenspektrum im Programm der Volkshochschule Pankow
Bei einigen guten Vorsätzen hilft die VHS Pankow mit vielfältigen Angeboten, z. B. bei den Themen Psyche, Karriere und Persönlichkeit, Gesundheit und Wohlbefinden. So gibt es kostenfreie Online-Vorträge wie „Schluss mit Aufschieben“ und „Gewaltfreie Kommunikation 3.0“. Ebenso kostenfrei oder mit geringem Obolus sind Stadtführungen, PC-Sprechstunden und Gesundheitsvorträge, wie „Der Männerweg zur Gesundheit“ oder „Nahrungsergänzungsmittel – Durchblick im Pillen-Dschungel“. Praktischer kann es dann im Kochkurs werden, wenn es gilt, entzündungshemmend zu kochen oder nachhaltig zu genießen.
Wer lieber eine neue Sprache erlernen möchte, kann aus mehr als 40 Möglichkeiten schöpfen oder einfach mal eine (Minderheiten-)Sprache an einem Abend kennenlernen. Für eine verständlichere Kommunikation kann u. a. der Kurs „Einführung in die Leichte Sprache“ von Vorteil sein.
Raus aus dem Sessel, rein in das Bewegungsvergnügen heißt es im Gesundheitsbereich, wo aktuell 385 Kurse von Aikido bis Zumba® offeriert werden – für Jung und Alt. Für alle, die etwas für ihre Entspannung und Resilienz tun möchten, ist das Angebot eben so umfangreich wie speziell – inklusive Bildungszeitkurse für Arbeitnehmer:innen.
Über 3.000 Kurse, offen für viele Altersgruppen
Das Spektrum ist breit und steht prinzipiell allen Menschen ab 16 Jahre offen. Auch für Kinder und Familien gibt es Angebote. 480 Kursleitende bieten durch das Jahr hindurch über 3.000 Kurse an. Unter professioneller Anleitung wird entdeckt und diskutiert, trainiert und entspannt, gelacht und gestaunt.
Infos und persönliche Beratung am 14. Januar im Rathaus-Center
Am Mittwoch, den 14. Januar präsentiert die VHS Pankow ihr Frühjahrsprogramm im Rathaus-Center Pankow, Breite Str. 20, 13187 Berlin. Dort kann man sich von 10 bis 18 Uhr umfassend beraten lassen und ein Programmheft-Magazin erhalten.
Alle Informationen zu Kursen, Standorten und Services sind online unter www.vhspankow.de zu finden.
Research / 08.01.2026
A new opportunity for Berlin
The Einstein Center for Early Disease Interception has been funded with six million euros. In an interview, Nikolaus Rajewsky and Leif Erik Sander, both spokespeople of the center, explain why new technologies and cross-institutional collaboration will make disease prevention in the future possible.
The phrase “early disease interception” is included in the Einstein Center’s name. What does that mean in concrete terms?
Professor Nikolaus Rajewsky: Pathological processes in tissues often progress for years unnoticed before symptoms appear. By that point, the damage is usually substantial and can only be reversed to a limited extent. It would be far better to intervene much earlier at a stage when only individual cells are affected and when we can better influence the disease trajectory.
Thanks to major technological advances, we now effectively have a molecular super microscope. We can make disease processes visible at subcellular resolution – in tissues, in body fluids, even in the air we exhale. Artificial intelligence and machine learning are helping us to manage the enormous volumes of data generated from our research and predict disease trajectories.
We want to understand the earliest mechanisms that drive cells away from a healthy equilibrium toward disease and to control which path these cells take – that is what we mean by “interception.” We can now realistically test such targeted interventions before damage occurs, for example using organoids, which are miniaturized models of organs.
Professor Sander, how would you explain this approach to your patients?
Professor Leif Erik Sander: At its core, our approach is about very precise prevention. What matters to patients is that their quality of life and organ function are preserved – even if pathological changes have already begun at the cellular level.
In cancer screening, such approaches already exist, albeit using more conventional methods. For many other diseases, however, we currently intervene too late. When dementia is diagnosed, for example, we can only slow progression of the disease. A similar situation exists with certain lung diseases that can cause progressive tissue scarring, which can lead to death.
Conventional methods cannot detect the early warning signs of such diseases – and we do not always understand what is actually going wrong or how to intervene. This is where early disease interception comes in: we want to understand what knocks the system off course, and create opportunities to reset it at very early stages. The train should, so to speak, be put back on a healthy track.
How exactly does this super-microscope work?
Nikolaus Rajewsky: Today we can analyze very precisely at what point in time, which cells in a tissue access which information in their genome – or do not. A single histological section contains around 100,000 cells, each with about 20,000 genes. Accordingly, the resulting data volumes are enormous. Based on these data, we can reconstruct disease-relevant signaling pathways and complex metabolic networks. The decisive advance is that we no longer merely describe disease, but understand it causally. This is the prerequisite for targeted and early intervention.
What are the biggest hurdles on the path to clinical application?
Leif Erik Sander: These extremely high-resolution methods provide exactly the information we need to distinguish early disease processes. Right now, they are research tools and are very expensive. The crucial next step will be to greatly reduce the complexity and to develop robust, simplified tests that are suitable for large numbers of people.
Artificial intelligence will play a key role. We want to use it to link molecular data with routine clinical data, identify patterns, and specifically predict individual disease risks.
The Einstein Center will be funded for six years. What do you expect to achieve during this time?
Nikolaus Rajewsky: What is emerging here in Berlin goes beyond individual projects. Together, we are driving forward a new form of molecular prevention. We developed this concept within the European LifeTime consortium and described it in the journal “Nature” in 2020. Hundreds of scientists from across Europe were involved, so we are extremely well connected internationally.
With the Berlin excellence cluster ImmunoPreCept, there is a strong complementary focus on immunology. What is new with the Einstein Center is a structured, cross-institutional collaboration to find new paths toward application. Clinicians, basic researchers, and data scientists will work together systematically with their respective expertise, rather than alongside one another.
Major advances arise neither solely in the clinic nor exclusively in the laboratory nor at the computer. The Einstein Center will create a shared platform with clear rules, short paths, and without unnecessary bureaucratic hurdles. This is absolutely essential because complex collaborations otherwise often fail before they even begin.
During the two-year preparatory phase for the Einstein Center, we looked internationally for role models. There is an interesting structure in Lausanne. Then there is the Broad Institute in Boston, where Harvard, MIT, and others have joined forces. In Berlin, we want to gradually create an open network in which the basic rules are defined for everyone interested, making processes faster as a result. By the way, the topic of molecular prevention is also being addressed elsewhere in Germany and internationally.
Is Berlin well positioned to advance this concept?
Leif Erik Sander: We have state-run universities that provide education at a very high level. With Charité, we have the largest university hospital in Europe, as well as a very high density of non-university research institutions where top minds work with the most modern technologies. They contribute the expertise required for such a complex and forward-looking project. For me, this combination is Berlin’s competitive advantage that will quickly result in real added value.
For highly qualified young talent in Berlin, institutional boundaries hardly matter. They have great ideas and want to freely use technologies from different institutions to make new discoveries. That is why they come here. The Einstein Center will provide a structural framework for this. Of course, the next Broad Institute will not emerge here in just a few years. But something that is driven by a similar spirit will: top institutions working together to make a difference. Collaboration is orders of magnitude better than everyone trying on their own and focusing only on themselves. This will also lead to shared value creation.
Over the next six years, we want to initiate the first joint innovations, ranging from new diagnostic approaches to patents and spin-offs. A key milestone will be the formalized collaboration of Berlin’s leading organizations. This will offer a platform for the future from which a great deal of good can emerge, benefiting not only medicine but also Berlin as an innovation hub.
The project is quite ambitious. Where will you start?
Nikolaus Rajewsky: During the preparatory phase, young researchers came together across institutions and jointly defined initial use cases. This bottom-up dynamic is an important part of our concept.
What are these use cases?
Leif Erik Sander: We are initially focusing on two organ systems for which there is a high medical need. One focus is dementias. From a healthcare cost perspective, they are expensive to manage and are extremely burdensome for people affected and their families. In several interdisciplinary projects, we are searching for new approaches to diagnose dementias as early as possible in order to influence disease progression. The second focus is chronic lung diseases, which are also widespread conditions. It is often unclear how they develop. With current therapy, we try to slow their progression. But it would be far better to detect these diseases much earlier and cure them.
In addition, we are investigating how organ systems communicate with one another. Damage in one organ can trigger domino effects elsewhere in the body. Such systemic connections have not been not readily apparent within the disease silos in which we have been working; we are now bringing them together. The first two focus areas will hopefully inspire other researchers to use the Einstein Center platform.
Why should people seek medical care even if they feel healthy?
Nikolaus Rajewsky: Many already do, for example through mammography, dental check-ups, or in the case of known genetic risks. This form of prevention will continue to evolve. It is important to conduct societal debate on the issue of prevention openly and transparently.
Leif Erik Sander: If we want to preserve our health and social systems in Germany with an aging population, prevention is indispensable. Leaving it unaddressed would be one of the greatest strategic mistakes one could make. Oral care is a great example. Dentists hardly ever see truly poor dental health anymore. People go for check-ups and professional cleanings, even though it is not always pleasant and sometimes has to be paid for out of pocket. But it pays off in the long term.
The old saying “there is no glory in prevention” is wrong. Only if we intervene earlier and achieve cures instead of chronic long-term therapies will medical progress remain financially sustainable.
What is needed to bring us closer to this goal?
Leif Erik Sander: There is a lack of sufficient venture capital, as is the case everywhere in Europe. Political and tax frameworks also need to be improved. And we do not yet have a strong culture of commercializing our discoveries. Without these things, knowledge does not reach the patient’s bedside! Discoveries lead to medicines, tests, new devices, and eventually they become part of standard care that is covered by medical insurance. That is how medicine works.
Value creation is also part of the Einstein Center’s mission, because profits can then be reinvested. This will generate more cutting-edge research and ultimately create a highly qualified workforce with and well-paying jobs. Within the Einstein Center, we can demonstrate in a protected setting how joint innovation can succeed. This can serve as a blueprint, because in my view, Berlin still has enormous untapped economic potential in the biotech and life sciences sector.
It is an opportunity …
Nikolaus Rajewsky: I was very positively surprised by the enthusiasm with which top scientists in Berlin were involved from the very beginning. This shows that we struck a nerve.
This city needs new ideas for how we want to generate value in the future. Until World War II, there was a lot of industry here. Then mainly administrative structures followed. In recent years, a great start-up scene has emerged. But where Berlin is truly excellent is in biotech and top-level medicine. This is where value creation that benefits everyone can emerge. We are appealing to policymakers in Berlin and at the federal level to seize this opportunity.
In Boston, a huge ecosystem has developed around the biotech industry that contributes to the prosperity of the entire region. There, policymakers spoke to biologists and asked what they needed. The answer was: framework conditions that allow rapid progress. They implemented them. The Einstein Center is a beginning, and we are very grateful to the foundation for its funding. It is an invitation to consider whether such a vision for the future can make Berlin sustainably attractive.
Interview: Jana Schlütter.
Professor Nikolaus Rajewsky is Director of the Berlin Institute for Medical Systems Biology of the Max Delbrück Center. Professor Leif Erik Sander is Medical Director of the Department of Infectious Diseases and Critical Care Medicine at Charité – Universitätsmedizin Berlin. Both are spokespeople for the Einstein Center for Early Disease Interception.
www.mdc-berlin.deResearch, Innovation / 05.01.2026
A spin-off targeting neuromuscular disorders
A team led by Mina Gouti has developed a stem cell-based model that enables researchers to test new drugs to treat neuromuscular diseases and to refine existing therapies. The project, called NMJCare, was named one of the top ten ideas in the national Science4Life start-up competition.
Spinal muscular atrophy (SMA) is one of the most severe genetically inherited neuromuscular disorders, affecting about one in 10,000 children. Despite therapeutic advances in recent years, the condition remains incurable. Researchers continue to rely on reliable, patient-specific models to test new treatments.
Dr. Mina Gouti, head of the Stem Cell Modeling of Development and Disease lab and her team at the Max Delbrück Center have developed just such a model. They have grown structures from patient-derived stem cells that closely mimic the functional interaction between nerve fibers, motor neurons, and muscle fibers in the human body. Dr. Ines Lahmann, a postdoctoral researcher in Gouti’s lab, now plans to transform this scientific innovation into a market-ready product. Her project, NMJCare, has been chosen as one of the ten best submissions out of more than 120 entries in the national Science4Life start-up competition.
The award gives Lahmann access to expert guidance on building a viable business model. NMJCare will also receive support through the GeneNovate Entrepreneurship Program, which offers strategic coaching in company formation, communication, and business planning. “These are all key building blocks for driving targeted technology transfer,” says Lahmann.
One model, many options
NMJCare marks the beginning of a new phase for Lahmann. In addition to scientific questions, her focus is now shifting to topics like patents, target audience analysis, and funding strategies. “Those are things I hardly had to think about before,” Lahmann says. “But now they determine whether our idea can truly become market-ready.” The potential of NMJCare is significant: the model allows high-throughput testing of thousands of potential drug compounds before moving into costly preclinical or clinical trials.
At the same time, the system makes it possible to better understand why patients respond differently to therapies. “That’s a crucial step toward more individualized treatment approaches,” Lahmann explains. Potential users of the model include pharmaceutical companies, academic research groups, and firms in the field of personalized medicine. NMJCare can be flexibly adapted to meet their needs – by selecting specific stem cell lines or investigating short-or long-term drug effects, for example.
“For an idea to become viable, it takes constant exchange – and also critical perspectives from the outside,” says Lahmann. Through the GeneNovate and Science4Life programs, she will be connecting with like-minded peers as well as mentors from business, law, and finance. With their support, she hopes that NMJCare will evolve from a lab-based project into a full-fledged spin-off.
Source: Max Delbrück Center
A spin-off targeting neuromuscular disorders
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